Sobota 26. září 2020svátek má Andrea 9 °C déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Trpasličí planetka Ceres je Zemi podobnější, než si vědci mysleli. Může tam být i život, říká český astronom

Nejjasnější skvrna na kráteru Occator na trpasličí planetě Ceres ukazuje na... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nejjasnější skvrna na kráteru Occator na trpasličí planetě Ceres ukazuje na... | foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI

Ceres, trpasličí planeta, která obíhá kolem Slunce v obrovském pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, je mnohem menší než Země, přesto jsou si v lecčems podobné. Zjistili to vědci z NASA v rámci mise Dawn (česky Úsvit), kteří pod povrchem vesmírného tělesa objevili dokonce slaný oceán. „Oceán na povrchu mohl v minulosti umožňovat vznik života,“ říká pro server Lidovky.cz astronom Petr Scheirich.

Ceres i Země se vytvořily z podobných materiálů v naší sluneční soustavě. Poté, co výzkumníci prošli tisíce obrázků z kosmické lodi Dawn NASA, která obíhá Ceres od roku 2015, spatřili zde mnoho formací, jež jsou k vidění i na Zemi.

Kosmická loď NASA Dawn umožnila mimořádné detailní pohledy. Vědci tak zjistili, že světlé oblasti na Ceresu jsou ložiska tvořená většinou uhličitanem sodným, tedy směsí sodíku, uhlíku a kyslíku. Pravděpodobně pocházejí z kapaliny, která pronikla na povrch a odpařila se, čímž zanechala vysoce reflexní solnou kůru.

Stále však nebylo možné určit, odkud kapalina pochází. Teprve na konci mise dospěli vědci analýzou shromážděných dat k závěru, že kapalina pochází z hlubokého zásobníku slané vody nebo vody obohacené solí. Studiem Ceresovy gravitace se dozvěděli více o vnitřní struktuře trpasličí planety a byli schopni určit, že nádrž na solanku je asi 40 kilometrů hluboká a stovky kilometrů široká.

Ceres nemá užitek z vnitřního zahřívání vytvářeného gravitačními interakcemi s velkou planetou, jak je tomu v případě některých ledových měsíců vnější sluneční soustavy. Nový výzkum, který se zaměřuje na Ceresův kráter Occator – domov nejrozsáhlejších světlých oblastí – potvrzuje, že Ceres je přinejmenším stejně bohatý na vodu jako jiná ledová tělesa v kosmu.

V Astronomickém ústavu Akademie věd ČR je nejpovolanějším odborníkem na podobný druh vesmírných těles jako Ceres Petr Scheirich. Význam objevu v rámci mise NASA s názvem Dawn (česky Úsvit) přiblížil pro Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Co znamená objev slané vody pod povrchem trpasličí planetky Ceres?
Jde o potvrzení domněnky, že Ceres byl v minulosti tělesem s velkým oceánem na povrchu. To, co jsme nyní na Ceresu nalezli, je vlastně pouhý zbytek tohoto oceánu. Oceán na povrchu mohl v minulosti umožňovat vznik života. A právě hledání života jinde ve vesmíru je „svatým grálem“ současné vědy.

Astronom Petr Scheirich.

Lidovky.cz: Domníváte se, že podobnou strukturu mají i jiné planetky v pásu mezi Marsem a Jupiterem, případně v jiných částech vesmíru?

Podobně jako Ceres by snad mohla vypadat další planetka v pásu mezi Marsem a Jupiterem: Pallas. Oceány vody mají také některé měsíce obřích planet, dokonce se předpokládá, že Ceres byl těmto měsícům v minulosti dost podobný.

Lidovky.cz: Mise Dawn na Ceresu objevila minerál hydrohalit. Je možné ho nějakým způsobem využít na Zemi?
Objev hydrohalitu je významný právě v tom, že dokazuje přítomnost oné slané vody pod povrchem. Vzniká totiž při mrznutí slané vody. Na Zemi vzniká v mrazu z mořské vody, máme ho zde tedy dostatek.

Lidovky.cz: NASA plánuje vysadit na Ceresu v roce 2023 robotické vozítko. Co by zde podle Vás mohlo teoreticky ještě objevit
Největším úspěchem by byl objev známek buď minulého, nebo dokonce současného života – samozřejmě nejspíše pouze v jeho nejprimitivnější formě.

Vstoupili jsme do nové fáze destrukce Západu, říká exprezident Klaus

Václav Klaus je editorem sborníku Sebedestrukce Západu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Současný vývoj na Západě mění dlouhodobé tendence společnosti směrem k laxnosti a k podceňování ekonomické dimenze...

Voříšci Evropy. Češi mají slovanskou krev jen z jedné třetiny, říká vědec

Genetika rasové i národovecké mýty boří. „Z čistě genetického  hlediska je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Věda vyvrací dávné mýty o původu obyvatel Česka. A rasové a národovecké mýty obecně. V magazínu Víkend to vysvětluje...

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky

Ve spolupráci se Sunarem, tradičním českým výrobcem dětské výživy, jsme si pro vás připravili velké testování BIO kapsiček.