Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

Vědci sestrojili kameru podle hmyzího oka

NEW YORK - Vidět svět očima hmyzu umožňuje nová kamera, kterou sestrojil mezinárodní vědecký tým. Díky velkému počtu čoček a speciální technologii poskytuje prototyp kamery velmi širokoúhlé záběry, jeho nedostatkem je ale zatím velmi nízké rozlišení obrazu. Vědci o svém projektu informovali v časopise Nature.

Vosík francouzský foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Kamera se skládá ze 180 čoček, které jsou rozmístěny na konstrukci ve tvaru polokoule. Přístroj tak dává obrázek v úhlu až 180 stupňů. Obraz z čoček se zachycuje na světelných čidlech a skládá se pomocí speciálního softwaru.

Ostření na různé vzdálenosti

Kromě extrémně širokého úhlu poskytuje také výjimečnou hloubku ostrosti, když dokáže najednou zaostřit na několik objektů v různé vzdálenosti.

Podle představ vědců by své zásadní využití mohla kamera nalézt v medicíně či v bezpečnosti. Lékařům by podle autorů mohla pomoci při endoskopickém zkoumání vnitřních tělesných orgánů.

Složené oko komára.

"Náš systém by se také dal využít v bezpečnostních kamerách. Jedno zařízení tohoto druhu může zachytit 180 stupňů a když budete mít dvě, budete reálně pokrývat celé zorné pole," řekl stanici BBC člen výzkumného týmu Siao Ťien-liang z univerzity v Coloradu.

Pohled mravence

Pohled kamery je v současnosti podle vědců srovnatelný s tím, jak vidí někteří brouci či mravenci. Autorský tým však chce rozsah kamery výrazně vylepšit, neboť je v porovnání s přírodou dosud velmi nedokonalá. A to nejen kvůli nízké kvalitě obrazu, kterou poskytuje.

Vědci chtějí výrazně zvětšit počet čoček. Nejsložitější zrakové orgány některých druhů hmyzu - například vážek - se podle vědců skládají až z 28.000 malých oček. "Tímto směrem bychom se chtěli vydat," poznamena Siao Ťien-liang.

Vědci se netají ani futurologickou vizí: kamery by se podle nich mohly stát součástí hmyzích robotů, kteří by jednoho dne mohli běžně poletovat ve vzduchu.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...