Typický obrázek v nákupním centru na pražském Andělu během všedního dne: mezi jednou a druhou hodinou odpolední se u stánku s výrazným nápisem „Bubbleology, originální londýnský čaj z přírodních surovin“ utvoří skoro nekonečná fronta převážně náctiletých školáků.
Čajem bubble tea si chtějí zpříjemnit cestu ze školy, popřípadě si udělat radost po nezáživném dopoledni stráveném ve škamnech. Povětšinou přistupují k pultu po skupinkách a za hlasitého smíchu a pokřikování se dohadují, jakou příchuť čaje si zvolí tentokrát a kolik si do něj nasypou kuliček nebo želé. Ačkoliv příprava nápoje dvěma slečnám nezabere povětšinou více než pět minut, fronta se nezkracuje. Podobně to vypadá u dalších kiosků v metropoli, ale iv mnoha dalších českých městech, a to nejen ve všední dny, ale i o víkendech. Děti, které nechtějí trávit volný den doma, vyrazí na potulky do obchodních center. Oblíbený nápoj se jim jen tak neomrzí, a to díky velmi pestré nabídce a možnostem kombinací chutí.
Zábava k pití i na střílení
Fenom én jménem bubble tea vznikl během 80. let 20. století na Tchaj-wanu, odkud se rozšířil přes Spojené státy americké až do Evropy. Podle neoficiálních informací byl prvním bubble tea míchaný nápoj z teplého tchajwanského černého čaje, kondenzovaného mléka, tapiokových kuliček a sirupu nebo medu. V současné době už je možností nepřeberné množství. Kromě obyčejného čaje existuje také koktejlová verze, která je mléčná. Zákazníci si do ní mohou přidat řadu dochucovadel, která jsou ve formě sirupů s ovocnou příchutí. Mezi populární patří mango nebo třeba borůvka. Poslední nezbytnou složkou čaje jsou želatinové kousky, tapiokové nebo praskací kuličky, které jsou naplněné ovocnou šťávou, čímž vznikají další možnosti chuťového zážitku. Kuličky jsou tvořeny buď škrobem z rostliny ma niok (známá i pod názvem juka), případně z řas.
Podle distributorů bubble tea se jedná o jeden z vrcholů molekulární gastronomie. Nápoje také obsahují glukózu a fruktózu, která dodává čaji sladkou chuť. Zákazníci, již by měli i přesto nedostatek cukru, si jej mohou podle chuti ještě přidat. Právě možnost pestrých kombinací dělá z bubble tea takový fenomén.
Barevnost a sladkou chuť na bubble tea nejvíce oceňují hlavně děti. „Piju to, protože mi to chutná, je to cool,“ odpovídala přibližně třináctiletá dívka předtím, než se dostala na řadu. A další jí dala za pravdu. „Je to prostě dobrý a taky mě baví, kolik možností mám. Když už mě nějaká příchuť nebaví, vezmu si prostě jinou,“ dodala dívka v potrhaných džínách v mikině a s kulichem na hlavě. Opodál stojící parta kluků zase říká, že je prý velmi zábavné kuličky po sobě „střílet“ pomocí brčka: „Jasně, občas to děláme i ve škole, ty kuličky se rozmáznou třeba o stěnu nebo o lavici.“ A abych jim uvěřil, hned jedna kulička vyletí z brčka kamsi opodál na podlahu. Na otázku, jestli děti vědí, co pijí, shodně odpovídají, že je to moc nezajímá. „Je mi to celkem jedno. Asi v tom bude nějaký cukr a čaj, ale proč je to tak barevné, to nevím,“ odpovídá mi kluk z party, který před chvílí vystřelil kuličku.
Youtubeři v akci
Jenže právě složení je Achillovou patou bubble tea. Největší distributor tohoto nápoje v Česku společnost Bubbleology se dostal do problémů poté, co zákazníkům předkládal nepravdivé informace o tom, co jednotlivé čaje, sirupy i kuliček obsahují. Na nejasnosti upozornil novinář Jan Tuna ve svém pořadu A dost!.
V něm také poukázal na to, že společnost po užívá škodlivá syntetická azobarviva, která jsou sice v Česku povolená, ale jejich dopad na zdraví člověka je prokazatelný a může vést až k hyperaktivitě nebo alergiím u dětí. Přítomnost azobarviv navíc nebyla jediným prohřeškem. Svým zákazníkům firma také garantovala čaje bez obsahu cukru. Poté, co na jeho přítomnost upozornil youtuber CaptainJ tím, že čaj vyvařil a na dně zbyl karamel, společnost rychle změnila rétoriku a začala se ohánět termínem „přidaný cukr“. To znamenalo, že děti si mohly už tak značně sladký čaj ještě doslazovat – av některých čajích hodnota glukózy nebo fruktózy byla téměř stejná jako v čajích doslazovaných.
Manažer společnosti Bubbleology Jaroslav Švadlenka přítomnost umělých barviv v čajích nakonec potvrdil. „Umělá barviva naše nápoje obsahovaly, od podzimu 2016 se je ale budeme snažit nahradit přírodními. Nejedná se o reakci na video, ale díky jeho zveřejnění se snažíme celý proces urychlit,“ řekl. Podle Švadlenky už společnost přírodní barviva používala, ale po stížnostech na mdlou chuť se vrátila k původním barvivům. Kvůli nejasnostem ohledně barviv také bubble tea přišel o jednu ze svých nejvýraznějších tváří, jíž byla youtuberka Teri Blitzen.
Od značky se distancovala poté, co vyšel najevo problém se složením jednotlivých čajů. Svou propagací Blitzen přitom výrazně přispěla k popularitě nápoje mezi mladými lidmi. „Ptali jste se mě, co v tom je, ale já to vážně nevím. Jsou tam nějaké speciální příchutě, které se nedají normálně sehnat, ale já věřím, že je to někde napsané nebo že vám to řeknou na stánku,“ říkala ve svém videu ještě začátkem léta šestnáctiletá youtuberka Blitzen, která patří mezi nejvlivnější postavy českého internetu.