Až do roku 2008 se produkce růžového vína neevidovala, protože šlo v podstatě o okrajový produkt. „Růžové víno jako takové je pro vinaře velkou výzvou, protože není vůbec jednoduché vyrobit rosé, které nejen že je kvalitní, ale také obstojí na trhu,“ vysvětlil Jan Stávek z firmy Víno J. Stávek, oceněné titulem Vinařství roku.
Vinařský fond se v roce 2009 pustil do propagace růžových vín a začal jejich produkci sledovat. „Potenciál růžových vín u nás byl veliký, ale lidé o těchto svěžích, ovocitých vínech prakticky nevěděli,“ konstatoval ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Dodal, že k jejich popularitě přispěla i obliba Svatomartinského vína. Mezi nimi je každoročně jedna třetina růžových vín a klaretů.
„Rosé vína se stala vítanou alternativou a využitím modrých hroznů. Dnes se vyrábí velká škála růžových vín z mnoha odrůd. Vinaři mohou růžové nechat ležet na sudu nebo vyrobit speciální gastronomické víno,“ dodal Stávek.
Růžové víno se vyrábí z hroznů modrých odrůd, ty se pomelou a nechají krátce naležet i se slupkami, z kterých se tak uvolní jen část červeného barviva. Mezi nejoblíbenější modré odrůdy patří v ČR tradičně Frankovka, Svatovavřinecké, Rulandské modré a Zweigeltrebe.