Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Sociální reklamy řeší výzvy 21. století

Magazín

  9:27
PRAHA - Životní prostředí, rasová či jiná diskriminace, zneužívání dětí, kvalita života - to jsou otázky, které si globální reklamní průmysl pojmenoval jako výzvy 21. století. Vzal je coby téma reklamních kampaní, které mezi sebou soutěží. A mají svou výstavu.
Sociální reklama - ilustrační foto.

Sociální reklama - ilustrační foto.

Svým způsobem se dá říct, že sociální tematika coby předmět nejrůznějších reklamních kampaní je v současnosti v módě. Dokumentovat to lze ostatně i na akcích probíhajících v současnosti v Praze, ať už jde o avizovaný koncert Madonny, kde zpěvačka zdůvodňuje své provokativní výstupy snahou obrátit pozornost k africkým dětem, nebo o výstavu Země krásná neznámá francouzského fotografa Yanna Arthuse Bertranda, která probíhá na pražské Kampě.

I když mezi ně nelze klást rovnítko - u Madonny jde ze všeho nejvíc o marketingový tah, Bertrandova výstava naproti tomu poskytuje opravdu neotřelý pohled na současný svět - přece jen mají společné to, že určitým způsobem reflektují globální změny a jejich dopad na kvalitu lidského života.

Podobný cíl má i mezinárodní výstava čistě reklamních prací se sociální tematikou, jejíž pátý ročník probíhá během celého letošního roku jak na internetu, tak i v řadě zemí celého světa. Výstava se jmenuje Act Responsible: Taking care of our future.

Tento název lze přeložit jako Odpovědný čin: Péče o naši budoucnost, ale slovo Act má navíc ještě význam zkratky slov Advertising Community Together, tedy reklamní komunita společně. Výstava představuje 400 reklamních prací rovné stovky agentur ze 37 zemí. Všechny se v letošním roce zúčastnily významných mezinárodních festivalů (například světového festivalu reklamy v Cannes, Eurobestu, ale třeba také mezinárodního reklamního festivalu v Kyjevě nebo Golden Hammeru v lotyšské Rize) a získaly tam ocenění. Jako téma si zvolily péči o planetu, o životní prostředí či o lidskou společnost.

Celý projekt se už letos představil například na Světovém ekonomickém fóru v Davosu, během výročního 40. kongresu mezinárodní reklamní asociace (IAA) v Dubaji, na Světovém fóru o sociálních otázkách v Porto Alegre, jako součást výstavy Marketing Expo v Aténách a jinde. Během září jej přivítá Paříž, kde tuto výstavu uspořádají reklamní agentura TBWA a časopisové vydavatelství Prisma Presse Group.
Do konce roku se má tato akce představit ještě v New Yorku a diskutuje se o jejím možném konání v Číně, v Hong Kongu, v Karáčí, v Jakartě a jinde.

S jednotlivými pracemi je navíc možné seznámit se i na internetu prostřednictvím webových stránek Adforum.com, které jsou spolupořadatelem celé akce.

„Kampaním se sociální tematikou se nad rámec své vlastní činnosti věnuje celá řada reklamních agentur,“ říká Štěpán Tyller, současný předseda organizace Art Directors Club Czech Republic (ADC), sdružující české reklamní kreativce, a kreativní ředitel agentury Mark BBDO.

„Dělají to ze dvou základních důvodů: jednak tak mají možnost skutečně něčemu pomoci, jednak je to pro každou agenturu prestižní práce, která s sebou často nese kreativně zajímavé výsledky. Pokud jde o reálný dopad takových reklam, záleží vždy na tom, jak je definován jejich cíl. Jako agentura například dlouhodobě pracujeme pro český paralympijský tým a myslím, že se nám opravdu podařilo pohled na paralympijské závodníky změnit - jak z hlediska diváckého zájmu, který roste, tak pokud jde o zájem sponzorů.“

Přestože se přímo výstava Taking care of our future do České republiky v aktuální době nechystá, mohou se na podobnou přehlídku těšit i čeští milovníci reklamy. ADC totiž podle Tyllera připravuje podobný projekt v rámci festivalu Jeden svět, který pořádá nadace Člověk v tísni. Jeho další ročník by měl zahrnovat i tematické „okénko“ věnované sociální reklamě.

Autoři: