30. července 2016 6:13 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Nejlepší na únavu je odpočinek. Nebo také džus

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Čerstvá šťáva - iusttrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerstvá šťáva - iusttrační foto | foto: Shutterstock

Proč existuje únava a bolest? Internistka Miroslava Navrátilová připomíná, že to rozhodně nejsou bezvýznamné syndromy. Informují nás, že s tělem není něco v pořádku.

„Mnohé bolesti a únavu můžeme ovlivnit. Neměli bychom je zahánět energetickým nápojem, kterým po vypití tyto příznaky potlačíme. Hrozí totiž, že ve chvíli, kdy účinek energetického drinku vyprchá, jsme ještě unavenější. Tělo se totiž nevrací do stavu před konzumací energetického nápoje, ale je vyčerpanější o prodělané zatížení srdce a zvýšený krevní tlak. U řidiče to pak klidně může znamenat mikrospánek a nehodu,“ upozorňuje doktorka Navrátilová.

Asi největším přírodním „energetickým nápojem“ je podle ní odpočinek. A pokud si člověk nemůže na chvíli například lehnout, doporučuje třeba otevřít si okno a dostatečně pít, a to nápoje, které nás neodvodňují, ale naopak vodu dodávají.

Z čajů dehydratuje zelený a černý čaj, takže lepší budou ovocné čaje. Pak minerální vody, a když nejsou k dispozici, postačí i obyčejná voda, do níž si můžeme vykapat citron.

„Nebo voda se sirupem. Já už mám za 28 let praxe odpozorováno, že pokud si někdo objednává nealkoholické pití v restauraci, často chce neperlivou a neslazenou vodu. Pro unavené lidi to ale není příliš vhodné. Únava totiž může být také způsobena sníženou hladinou cukru, takže v té chvíli právě slazenou vodu například zmíněným sirupem potřebuje,“ říká lékařka a dodává: „Co chci zdůraznit: základním energetickým zdrojem pro mozek jsou cukry. Hematoencefalickou bariérou, která odděluje mozek od cévního systému v těle a umožňuje transport látek mezi mozkovou tkání a krví, totiž neprojdou ani bílkoviny, ani tuky, pouze cukry,“ připomíná brněnská internistka.

Za největší přírodní energetické nakopnutí ale považuje džus z odšťavňovače z jablek, pomerančů, citronů či grepů, ale třeba i mrkve a červené řepy. Zkombinovat se dá podle chuti ovoce i zelenina. „V takovém džusu je velké množství vitaminů a stopových prvků, které zanedbáváme. A pokud není k dispozici odšťavňovač, tak můžeme ovoce nebo zeleninu vymačkat, případně jednoduše sníst,“ uzavírá Miroslava Navrátilová.

Martin Ježek
  • 0Diskuse