29. července 2017 6:06 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Obliba čokolády klesá, Češi jí snědí ročně asi čtyři kilogramy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Čokláda a kakaové boby | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čokláda a kakaové boby | foto: Shutterstock

PRAHA  Spotřeba čokoládových cukrovinek v Česku klesá, Češi jich snědí v průměru necelé čtyři kilogramy za rok. Lidé se podle odbornice na výživu z iniciativy Vím, co jím a piju Karolíny Hlavaté stále více zajímají o složení výrobků, přednost pak dávají méně slazeným. Podle vyjádření výrobců se i oni sami snaží obsah cukru snižovat.

Pokles spotřeby čokoládových cukrovinek pokračuje od roku 2012, kdy spotřeba dosáhla čtyři kilogramy. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu klesla předloni spotřeba čokoládových cukrovinek v Česku meziročně o 5,8 procenta na 3,6 kilogramu na osobu.

„Lidé se stále více zajímají o složení výrobků a snaží se upřednostňovat méně slazené výrobky, sledují i obsah a typ použitého tuku. Jestliže má mít snížení spotřeby cukru větší význam, je nutné nejen snižovat obsah cukru ve výrobcích, ale jíst méně cukrovinek obecně a co nejvíce se vyvarovat pití slazených nápojů,“ sdělila Hlavatá.

Snižování obsahu soli

Podle vyjádření Nestlé se společnost snaží obsah soli, cukru a trans-mastných kyselin neustále snižovat. „Celosvětově jsme se zavázali snížit obsah cukrů přidávaných do našich výrobků o pět procent a to do konce roku 2020,“ řekla mluvčí společnosti Andrea Brožová. Podle ní firma nahrazuje cukr složkami jako je sušené mléko, kakao nebo ovocná pyré.

Mírně předloni v ČR klesla i spotřeba čokolády na předloňských 2,6 kilogramu, klesla i spotřeba nečokoládových cukrovinek skoro o desetinu na 2,8 kilogramu. V roce 2014 však jejich spotřeba byla rekordních 3,1 kilogramu, dlouhodobě je nižší. Loňské údaje zveřejní ČSÚ až v zimě.

Předloňské tržby výrobců cukrovinek většinou stagnovaly, zisky však rostly. Například u hlavního českého hráče na trhu, společnosti Nestlé, stagnovaly tržby na 11,3 miliardách korun. Zisk vzrostl o zhruba třetinu na 370,9 milionu korun. Firemní továrny Zora Olomouc a Sfinx Holešov předloni vyrobily cukrovinky za více než 5,6 miliardy korun, což je meziroční snížení o desetinu. Více než polovinu těchto produktů firma vyvezla.

Mezi hlavní prodávané značky firmy patří v Česku Orion, Studentská pečeť, Margot, Kofila, bonbony Bon Pari, Jojo a Lentilky. Společnost vyrábí i potraviny značky Maggi, kávu Nescafé a nápoje Caro či Granko. Část prodejů tvoří potrava pro domácí mazlíčky Purin - Pro Plan či Friskies.

Společnosti Chocoland, která prodává a vyrábí cukrovinky ze svého kolínského závodu i pod privátními značkami, ale také pod vlastními jako je Beri, Happy Choco nebo Dianella, se meziročně předloni zvýšil zisk skoro na trojnásobek na 11,9 milionu korun. Vzrostly jí i výnosy za prodej zboží.

Čokláda a kakaové boby

Společnost Rupa, která vyrábí mimo jiné sójové suky, se loni dostala do do zisku 13,6 milionu korun oproti předloňské 3,6milionové ztrátě.

Velká část cukrovinek se z Česka vyveze, například do Velké Británie. Cukrovinek bez kakaa se loni z Česka vyvezlo za 4,4 miliardy korun oproti předloňským 4,56 miliardám. Do Spojeného království šlo zboží za více než 1,1 miliardy korun, na Slovensko pak za 832 milionů.

ČTK
  • 4Diskuse




Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.