3. září 2011 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Úspěch v hubnutí? Jen když hubnete pozvolna

Opomíjení zákazníci. Přestože lidí s většími velikostmi je dost, oblečení je málo. Proč? Návrhářům se pro ně nechce navrhovat. Je totiž těžší vyrobit něco, co bude slušet velikosti 46, než u velikosti 34.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Opomíjení zákazníci. Přestože lidí s většími velikostmi je dost, oblečení je málo. Proč? Návrhářům se pro ně nechce navrhovat. Je totiž těžší vyrobit něco, co bude slušet velikosti 46, než u velikosti 34. | foto: Profimedia.cz

Dlouhodobý úspěch v hubnutí slibují odborníci lidem, kteří hubnou pozvolna. Ideální je hubnout deset procent tělesné hmotnosti za půl roku. Až se nová váha ustálí, je možné pokračovat v hubnutí o dalších deset procent.

Tělo totiž má nastavenou váhu podobně jako třeba tělesnou teplotu a snaží se ji regulovat v rozmezí deset až 20 procent za pomoci hormonů, chemických látek a signálů hladu. Vliv mají i stravovací návyky a cvičení. Když se člověk přejídá a nehýbe se, váha stoupá a tělo si nastaví nové váhové rozpětí.

Známé je, že snáze se tloustne než hubne, tělo si snáze zvyká na vyšší váhové rozpětí než na to nižší. Přitom obézním úbytek kilogramů výrazně zlepšuje zdraví - pokles váhy o deset procent snižuje krevní tlak i rizika nemocí srdce a cév. Odborníci na webu www.toplekar.cz naznačují, že kdo se snaží pomalu hubnout úpravou jídelníčku a pohybem, vždy o deset procent za šest až 12 měsíců, dá tělu dostatek času, aby si zvyklo a váhové rozpětí upravilo.

Obezita trápí stále více Britů.


Člověk si zároveň dobře zvykne na jiný styl stravy a pravidelné cvičení, takže dodržování režimu a další hubnutí je pro něj snazší. Se snížením hmotnosti často přichází i více energie, klidnější spánek, méně bolestivé klouby a mnohdy se podaří i snížit dávky užívaných léků.

"Zhubněte tedy o tolik, aby pro vás bylo snadné si novou váhu udržet a zároveň jste se cítili dobře, v kondici a přirozeně. Nesoustřeďte se tolik na čísla na váze, začněte postupně měnit svůj životní styl - choďte na procházky, jezte více ovoce a zeleniny, snídejte," radí odborníci.

Malé porce vícekrát denně

K úspěchu v hubnutí přispívá pravidelná strava, menší porce několikrát denně. Tělo nestihne úplně vyhladovět a nehrozí vlčí hlad, kdy člověk sní všechno, na co přijde. Při pravidelné stravě sní méně kalorií, než když jí nepravidelně. U jídla se má sedět, nespěchat a jídlo si vychutnat. Pokrm má být hezky upravený na talíři, prý tak člověk sní o 43 procent méně, než když jí ve spěchu, při chůzi nebo z obalu bez servírování.

Důležitá je skladba jídelníčku, měly by v něm být zelenina a ovoce, celozrnné výrobky, potraviny bohaté na vlákninu, libové maso a málo tuků.

Po takové stravě se člověk cítí sytý. Důležitý pro úspěch je pravidelný pohyb, alespoň půl hodiny denně. A také dobrá nálada a pozitivní naladění. Hubnoucí člověk by se měl zaměřit víc na to, že bude žít zdravěji, než na to, zda ručička na váze jde dolů.

ČTK, Lidovky.cz

Najdete na Lidovky.cz