130 let
Loprais vyhrál Hedvábnou stezku.

Loprais vyhrál Hedvábnou stezku. | foto: ČTK

Sladký triumf. Loprais vyhrál v Rusku

Rallye Dakar
  •   8:00
Až dosud tuhle rallye, patřící do dakarské série, ovládl vždy domácí koncern Kamaz. V letošním ročníku Rallye Hedvábné stezky, která se jela mezi Moskvou a olympijským Soči, se ruští jezdci museli sklonit před uměním českého řidiče. Díky penalizaci favorizovaného Firdause Kabirova slavil vítězství Aleš Loprais s tatrou.

Když rallye desátého července v ruském hlavním městě startovala, provázel Aleše Lopraise déšť a bahno. Jezdec z Frenštátu pod Radhoštěm ale věděl, do čeho jde, v roce 2009 projel Hedvábnou stezku se svým kamionem jako třetí, loni jako čtvrtý.

Letos si dělal trochu větší ambice, jeho hlavním cílem ale bylo řádně prověřit nový závodní speciál Tatra, s kterým touží po úspěchu na slavné Rallye Dakar. "Máme novou techniku, na které provedeme při Silk Way Rally ostrý test pro další použití při Dakaru. Konkurence nejen na něm, ale i v Rusku bude skutečně obrovská," napsal na webu www.loprais.cz.

V úvodním speciálu dojela posádka ve složení Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf šestá, ve druhé jízdě už to bylo o dvě příčky lepší. Další den rozjel Loprais bezchybně, dlouho vedl, ale po navigační chybě spadl až na sedmé místo.

"Od počátku se nám dařilo, vůz fungoval perfektně a dobře jsem se s ním sžil. V závěru přišla chyba a celý náskok jsme ztratili. Myslel jsem si, že vítězství máme v kapse. Ale vyspíme se z toho a ráno pojedeme znovu naplno. Pořád máme šanci zaútočit na pódiové umístění," věřil po polovině závodu a průběžném čtvrtém místě.

Aleš Loprais 

Spánek to musel být povedený. Čtyři sta kilometrů speciálky v Kalmycké poušti vyšlo jednatřicetiletému pilotovi dokonale. Kamiony bohaté ruské automobilky Kamaz nechal daleko za sebou a mohl oslavit částečný triumf. V páté etapě dorazil do cíle třetí, v průběžném pořadí se ale vyšplhal na druhé místo.

V poslední šesté, páteční etapě potkaly Lopraise technické problémy. "Bohužel, po předjetí Kabirova s Echterem se nám objevila závada na centrálním dohušťování. Protože čas běžel, Milan se rozhodl systém deaktivovat, ale jeli jsme na tlak 1,5 atmosféry. To je kritická hodnota, při níž je vysoké riziko defektu a destrukce pneumatiky. Museli jsme zpomalit a ztratili jsme," řekl po dojezdu na šestém místě.

Tehdy ještě netušil, že celou rallye ovládl on. Pořadatelé totiž penalizovali Kabirova za překročení rychlosti po opuštění bivaku ve Stavropolu jednohodinovým trestem. "Je trochu zvláštní, že se nakonec rozhodlo takhle. Jsme za vítězství rádi. Strávili jsme šest dnů urputnými souboji na trati, ale ostatní řády je také třeba dodržovat," usmíval se synovec Karla Lopraise.

Dakarští fanoušci se mohou začít těšit. Slavné jméno Loprais by opět mohlo zaznít při vyhlašování vítězů…

Autor: Vojtěch Gibiš