130 let
Barum Czech Rally: Roman Kresta a Petr Gross

Barum Czech Rally: Roman Kresta a Petr Gross | foto: ČTK

Věděl jsem, že je konec, řeklo havárii. Kresta titul v rallye neobhájí

Sport
  •   14:50
ZLÍN - Na oblíbené domácí Barum rallye přišel automobilový jezdec Roman Kresta o šanci na obhajobu mistrovského titulu. Čtyřiatřicetiletý bývalý tovární pilot Škody a Fordu přitom před startem populární soutěže udělal pro úspěch vše, co mohl. Dokonce vyměnil svůj peugeot za rychlejší a konkurenceschopnější Fabii S2000. Jeho snažení však ukončila nehoda v sobotní páté rychlostní zkoušce.

"Musel jsem jet naplno. Od prvního závodu ve Valašském Meziříčí, kde jsme nedojeli kvůli technické poruše na poslední rychlostní zkoušce, doháníme ztrátu. Vyčkávání nebyla taktika, kterou jsem v boji o domácí titul mohl ve Zlíně uplatnit. Potřeboval jsem maximální přísun bodů," řekl Kresta novinářům po svém odstoupení.

První etapa

Tovární jezdec Škody Jan Kopecký je na nejlepší cestě obhájit prvenství na zlínské Barum rallye. Osmadvacetiletý pilot vyhrál první etapu šestého podniku mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích, který je zároveň devátým dílem seriálu Intercontinental rallye challenge.

Kopecký má v čele soutěže po devíti odjetých rychlostních zkouškách náskok 28 sekund na druhého Freddyho Loixe z Belgie. Třetí je s odstupem dalších tří desetin vteřiny Francouz Bryan Bouffier, který jako jediný drží krok s vozy Škoda Fabia S2000. Čtvrtý je lídr IRC a další pilot mladoboleslavské automobilky Juho Hänninen z Finska.

"Sobota byla z našeho pohledu vydařená, vše probíhalo dobře," pochvaloval si Kopecký v cíli první etapy.

Výsledky
1. Kopecký, Starý (Škoda Fabia S2000) 1:22:12,7,
2. Loix, Miclotte (Bel./Škoda Fabia S2000) -28,2,
3. Bouffier, Panseri (Fr./Peugeot 207 S2000) -28,5,
4. Hänninen, Markkula (Fin./Škoda Fabia S2000) -35,2, 5. Meeke, Nagle (Brit./Peugeot 207 S2000) -49,7

Před nehodou přitom potvrzoval vysoké ambice. Byl pátý, nejlepší z trojice kandidátů na domácí titul. Václav Pech i Pavel Valoušek byli až za ním. "Prostě jsem překročil hranici. Po ztrátě v páteční úvodní erzetě jsme postupně zrychlovali. Jsem schopen jet ještě jinou lajnu, ale to už je hop nebo trop. I když teď zpětně vlastně by bylo jedno," trpce se pousmál Kresta.

Hlavním důvodem jeho nehody byl déšť a trochu riskantní volba pneumatik. Kresta se totiž na druhou část sobotních dopoledních měřených úseků rozhodl na zadní nápravu obout hladké pneumatiky.

"Předpověď byla, že by mohlo začít pršet až na konci Trojáku. Ale začalo, a hodně, před naším startem. Bylo to o přežití, jel jsem při zdi, ale nevyvaroval jsem se chyby. Spolkl jsem jedno známé místo přes horizont, kde teče voda. Věděl jsem o ní, brzdil jsem, ale málo," popsal Kresta nehodu, při které udělal kotrmelec přes střechu a zůstal na boku. "Hned jsem věděl, že je konec. Poškodili jsme chladič," řekl.

V průběhu nehody to přitom vypadalo, že by krizový moment mohl 'ustát'. "Taky jsem si myslel, že už jsme situaci vybojovali a auto udržíme. Byli jsme ale blízko lidí, kterých tam bylo stovky. Takže jsem to stáhl na druhou stranu, předkem jsme přerazili nějaký stromek a pak nás nakopl příkop," uvedl Kresta už klidně a smířeně.

Naštvaný ale byl. "Už mám za sebou takových Barumek několik. Neměli jsme prostor pro chybu, a ta přišla. Český mistrák tím pro nás skončil," přiznal. Za měsíc v Příbrami na posledním závodě MMČR přesto chybět nebude, po havárii ale v příštích dnech musí vyřešit řadu problémů.

Musí se například postarat o opravu vozu, zapůjčeného od Antonína Tlusťáka, jenž má za dva týdny naplánovaný start ve Španělsku. "Není to totálka, lze to opravit. Ale není to na týden," uvedl Kresta na adresu rozbité fabie. Tlusťák tak v polovině září v Oviedu pojede závod evropského šampionátu podle všeho s jeho peugeotem, s kterým startuje i ve Zlíně.

Autor: ČTK