Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Staropramen rostl díky exportu. Na trzích v zahraničí je dvojka

Pivo

  9:34
PRAHA - Celkem 3,1 milionu hektolitrů piv uvařily v loňském roce v Česku Pivovary Staropramen. Meziroční mírný nárůst smíchovské a ostravské produkce celkem o 6 tisíc hektolitrů dosáhl druhý největší výrobce piva u nás hlavně díky navýšení prodeje v zahraničí.

Návštěvnické centrum Staropramene a šéf pivovaru Petr Kovařík (vlevo). foto: Miroslav PetrLidovky.cz

Pivovary Staropramen si pochvalují zejména desetiprocentní růst celkového prodeje v zahraničí, do kterého kromě přímého exportu z Česka na úrovni 700 tisíc hektolitrů počítají i licenční výrobu na Ukrajině, v Rusku, Chorvatsku a dalších zemích.

Asahi přesouvá výrobu své prémiové značky ze Smíchova do Itálie

Za hranicemi v 33 zemích tak celkem skupina, ovládaná americko kanadským koncernem Molson Coors, prodala 1,9 milionu hektolitrů piv především prémiové značky Staropramen, která je tak podle tvrzení zástupců pivovaru v zahraničí druhou nejprodávanější českou značkou.

Blahodárný vliv Molson Coors?

„Staropramen je dlouhodobě druhým nejprodávanějším českým pivem v zahraničí, a to i díky silné podpoře naší mateřské společnosti Molson Coors, třetí největší pivovarnické společnosti na světě, která jej zařadila mezi své čtyři klíčové globální značky a významně investuje do jeho podpory,“ komentuje situaci generální ředitel Pivovarů Staropramen Petr Kovařík.

Skupina zůstala loni co se týče celkové produkce mírně v plusu i díky produkci ostravského Ostravaru, který se prosazuje v poslední době speciálními pivy v rámci edice Speciály ze Spilky. Ostravské značky Mustang a Černá Barbora se už prodávají i celorepublikové distribuci.  

Loňské hospodářské výsledky Pivovary Staropramen ještě nezveřejnily, ale předloni kvůli odpisům prodělaly 1,29 miliardy korun, o rok dříve šlo o 2,74 miliardy. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a opravných položek dosáhl předloni 2,34 miliardy korun.

Nebýt exportu, tak...

Export loni významně pomáhal prakticky všem českým pivovarům, které do ciziny vyvážejí. Tedy i čtyřem největším - Plzeňskému Prazdroji, Staropramenu, Heinekenu a Budějovickému Budvaru, které dohromady zajišťují tři čtvrtiny veškeré domácí pivní produkce. 

Je to zřejmé i čísel za celý trh. Zatímco celková produkce v Česku loni klesla o 0,7 procenta na 20,3 miliony hektolitrů, což má na svědomí propad prodeje na domácím trhu o dlouho nevídaných 2,1 procenta,  vývoz piva meziročně vyrostl o 4,5 procenta - na 4,6 milionu hektolitrů.

Autor: