• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
Návštěvnické centrum Staropramene a šéf pivovaru Petr Kovařík (vlevo).

Návštěvnické centrum Staropramene a šéf pivovaru Petr Kovařík (vlevo). | foto: Miroslav Petr, Lidovky.cz

Staropramen rostl díky exportu. Na trzích v zahraničí je dvojka

Pivo
  •   9:34
PRAHA - Celkem 3,1 milionu hektolitrů piv uvařily v loňském roce v Česku Pivovary Staropramen. Meziroční mírný nárůst smíchovské a ostravské produkce celkem o 6 tisíc hektolitrů dosáhl druhý největší výrobce piva u nás hlavně díky navýšení prodeje v zahraničí.

Pivovary Staropramen si pochvalují zejména desetiprocentní růst celkového prodeje v zahraničí, do kterého kromě přímého exportu z Česka na úrovni 700 tisíc hektolitrů počítají i licenční výrobu na Ukrajině, v Rusku, Chorvatsku a dalších zemích.

Asahi přesouvá výrobu své prémiové značky ze Smíchova do Itálie

Za hranicemi v 33 zemích tak celkem skupina, ovládaná americko kanadským koncernem Molson Coors, prodala 1,9 milionu hektolitrů piv především prémiové značky Staropramen, která je tak podle tvrzení zástupců pivovaru v zahraničí druhou nejprodávanější českou značkou.

Blahodárný vliv Molson Coors?

„Staropramen je dlouhodobě druhým nejprodávanějším českým pivem v zahraničí, a to i díky silné podpoře naší mateřské společnosti Molson Coors, třetí největší pivovarnické společnosti na světě, která jej zařadila mezi své čtyři klíčové globální značky a významně investuje do jeho podpory,“ komentuje situaci generální ředitel Pivovarů Staropramen Petr Kovařík.

Skupina zůstala loni co se týče celkové produkce mírně v plusu i díky produkci ostravského Ostravaru, který se prosazuje v poslední době speciálními pivy v rámci edice Speciály ze Spilky. Ostravské značky Mustang a Černá Barbora se už prodávají i celorepublikové distribuci.  

Loňské hospodářské výsledky Pivovary Staropramen ještě nezveřejnily, ale předloni kvůli odpisům prodělaly 1,29 miliardy korun, o rok dříve šlo o 2,74 miliardy. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a opravných položek dosáhl předloni 2,34 miliardy korun.

Nebýt exportu, tak...

Loni se vypilo nejméně. Produkce piva klesla na 20,3 milionu hektolitrů

Export loni významně pomáhal prakticky všem českým pivovarům, které do ciziny vyvážejí. Tedy i čtyřem největším - Plzeňskému Prazdroji, Staropramenu, Heinekenu a Budějovickému Budvaru, které dohromady zajišťují tři čtvrtiny veškeré domácí pivní produkce. 

Je to zřejmé i čísel za celý trh. Zatímco celková produkce v Česku loni klesla o 0,7 procenta na 20,3 miliony hektolitrů, což má na svědomí propad prodeje na domácím trhu o dlouho nevídaných 2,1 procenta,  vývoz piva meziročně vyrostl o 4,5 procenta - na 4,6 milionu hektolitrů.

Autor: Miroslav Petr
  • Vybrali jsme pro Vás