130 let

Diskuze

Strakošův manifest. Proč se čeští vědci nenatahují po výzkumných grantech EU?

Zdeněk Strakoš, profesor MFF UK, klade nepříjemné otázky k zanedbatelnému zapojení Čechů do grantů Evropské výzkumné rady.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Dalibor Štys

19. 9. 2011 5:08
Dílky Zdeňku
  
0 0
možnosti

Lsd

18. 9. 2011 14:16
ERC
Odkazovaný statistika ukazuje pouze tzv. počáteční (starting) grants. ERC ovšem uděluje i další typy grantů zmíně v textu, proto by bylo asi lepší odkázat na tento přehled: http://erc.europa.eu/index.cfm?fuseaction=page.display&topicID=165 Teprve tady se ukazuje, jak (špatně?) na tom česká věda je.Z vlastní zkušenosti bych řekl, že úspěšnost v evropských programech je dána spíše schopností napsat dobrý proposal (správně vyplnit všechny kolonky) než být skutečně exceletní vědec. Jak jsme začali užívat do návrhů ta správná "buzzwords", začali jsme dosahovat v evaluaci dosahovat mnohem vyššího hodnocení.ERC je relativně nové schéma pro udělování grantů - existuje teprve od r. 2007, navíc je stejně financováno přes FP7. Pokud bychom porovnali úspěšnost českých vědců v rámcových programech celkově, je úspěšnost přece jen o něco vyšší. I když samozřejmě pořád nic moc.Bohužel jsem nenašel poměr podaných/úspěšných ERC grantů pro jednotlivé země, takže se těžko zobecňuje závěr o neúspěšnosti vědců z ČR v tom smyslu, že nevíme, jestli jejich "succes rate" nebyla třeba vyšší než těch obecných 10-12%. Je také možné, že čeští vědci mohli podávat úspěšné žádosti z jiných států - pokud je mo známo, statistika ERC eviduje místo pobytu vědce, nikoliv  zemi původu. To na druhou stranu ukazuje, že ČR není lákavou destinací pro excelentní vědeckou práci a otázkou je,  zda to velké OP VaVpI infrastruktury dokáží zvrátit. Řekl bych, že moc ne, i když bych velmi rád viděl opak.
0 0
možnosti

18. 9. 2011 8:50
Nastavení zrcadla....
To, co uvádí profesor Strakoš je hrozné - a přitom naprosto objektivní a neoddiskutovatelné.Jak je možné, že těchto tristních výsledků dosahují naše skvělé univerzity přesto, že mají 8-10x více "vědců", než měly před dvaceti lety?Odpověď je snadná - čeští VŠ pedagogové nejsou, až na naprosté výjimky, ani odborníky z praxe, ani úspěšnými vědci. A často ani obecně lidsky uznávanými osobnostmi.Jak vlastně v Česku vzniká typický tzv. VŠ učitel? Je to snad mimořádně úspěšný vědecký pracovník? Nebo někdo, kdo byl mimořádně úspěšný v byznysu, který ta která "VŠ" jakože vyučuje? Je to snad vědec či pedagog s velkou zahraniční zkušeností? Nebo alespoň průměrný odborník, ovládající přinejmenším jeden cizí jazyk tak, aby v něm mohl přednášet?Odpověď zní: Ne.Typický český VŠ učitel se rekrutuje z relativně nejlepších absolventů a na téže univerzitě pak zůstává do konce své "vědecké" kariéry. Neumí pořádně ani anglicky, nikdy nepracoval na kvalitním univerzitním nebo výzkumném pracovišti v zahraničí, o úspěchu v praktickém byznysu nemluvě. České vysoké školy tak recyklují samy sebe. Je to vlastně totéž, jako opakované sňatky mezi blízkými příbuznými, s tímtéž výsledkem.Čest výjimkám.
0 0
možnosti

Clovek

19. 9. 2011 9:00
Je to tak!
...
0 0
možnosti