"Situace je nadále kritická, objevují se další poškození, což znamená, že existuje velice reálná šance, že se loď rozpůlí," odhadla premiérka Blighová. Podle ní by záchranné operace mohly způsobit další poškození lodi a tím i průnik většího množství ropy do moře.
Loď Šen-neng s nákladem 65 000 tun uhlí a 950 tun pohonných hmot narazila v plné rychlosti do útesu a uvízl na mělčině. Podle premiérky loď vybočila až 15 kilometrů z kurzu a při srážce se nacházela v chráněné části korálového útesu.
Havárie se stala v neděli ráno v pět hodin místního východního času v oblasti Velkého korálového útesu. Blighová uvedla, že vybočení z kurzu bude zřejmě podrobeno policejnímu vyšetřování.
Loď se může kdykoliv potopit
Podle šéfa queenslandských záchranářů kapitána Patricka Quirka je loď poškozena na několika místech a hrozí nebezpečí, že hlavní nosné struktury lodi se zničí. "Minulou noc jsme si v jednu chvíli mysleli, že se loď už už rozpůlí," uvedl Quirk.
Na místě je záchranný tým, který je posádku připraven evakuovat, pokud se začne loď potápět. Letouny do zasaženého moře rozprašují chemikálie, která by se měly s dvě hlavními ropnými skvrnami měly vypořádat.
Záchranáři se obávají, že by se ropa mohla zasáhnout pláže v národním parku Shoalwater Bay. Může trvat až dva dny, než pronikne k pobřeží. Oueenslandské úřady zjišťují, jaký dopad může mít na životní prostředí Velkého korálového útesu náklad uhlí.
Oblast Velkého korálového útesu je často využívána jako trasa pro export uhlí a zemního plynu, což se stává terčem kritiky australských ekologických aktivistů.