Testovací jízda na dvou obnovených tratích je dalším symbolickým gestem v procesu usmiřování obou zemí, které probíhá navzdory přetrvávajícímu napětí kolem jaderného programu KLDR.
Zatím pouze jednorázová zkušební jízda přichází po několika odkladech, které si vynutila severokorejská armáda s poukazem na údajně nedostatečné bezpečnostní zajištění trasy. Loni v květnu byla z těchto důvodů testovací jízda na poslední chvíli odvolána.
Konečná dohoda mezi vysokými vojenskými představiteli byla podepsána minulý týden. "Je to historický den. Doufám, že ode dneška se obě Koreje zbaví napětí a zahájí cestu k nadějné budoucnosti," prohlásil vedoucí jihokorejské delegace, ministr pro sjednocení I Če-čong ve městě Munsan před nasednutím do vlaku mířícího na sever.
Pchjongjang slíbil ukončení jaderného programu
Nové oteplení vztahů přišlo po únorovém kole šestistranných rozhovorů, na němž Pchjongjang slíbil, že postupně ukončí svůj jaderný program výměnou za rozsáhlou energetickou pomoc. KLDR nicméně ještě nezačala své závazky naplňovat, prý kvůli problémům s uvolněním zablokovaných severokorejských účtů v bance v Macau.
Západní trasa by mohla v budoucnu mimo jiné pomoci při dovozu zásilek do severokorejské průmyslové zóny Kesong, kde působí jihokorejské společnosti, a následném odvozu zboží. Každý den cestuje do společné průmyslové zóny Kesong, ležící těsně u hranice na severokorejském území, asi 500 lidí z Jižní Koreje. Zhruba tisícovka Jihokorejců navštěvuje denně také severokorejské letovisko Diamantová hora. V obou případech používají silnice, které vedou rovnoběžně s železniční tratí.
Jižní Korea rovněž doufá, že v budoucnu mezikorejská železnice naváže na ruskou transsibiřskou magistrálu a umožní spojení Korejského poloostrova s Evropou po pevné zemi, čímž by se podstatně zkrátila doba přepravy zboží, které nyní putuje po moři. Severokorejský komunistický režim, který ve snaze udržet moc odmítá do země vpustit jakékoli cizí vlivy, nicméně dal zatím svolení pouze k této jediné zkušební jízdě.
- 17. května 2007 8:58