• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
Bohatým zemím vadí, že řidiči jezdí tankovat pohonné hmoty jinam.

Bohatým zemím vadí, že řidiči jezdí tankovat pohonné hmoty jinam. | foto: Lidové noviny

Unií zmítá hádka o naftu

Svět
  •   8:05
BRUSEL/PRAHA - Velké neshody provázejí plán Evropské komise na sjednocení výše spotřební daně na pohonné hmoty. Návrh se měl původně schvalovat už dnes, kvůli protestům některých zemí bylo ale datum posunuto na konec února.

Předmětem sporu je takzvaná palivová turistika, s jejímiž dopady se potýká zejména Německo. Místní řidiči a firmy totiž jezdí raději tankovat do levnějších zemí, mezi které patří i Česko. Zatímco v Německu je každých tisíc litrů nafty zdaněno částkou 470 eur, v Litvě je to například jen 245 eur, a v Lotyšsku dokonce jen 236 eur.

Německo tak ročně přichází o 1,9 miliardy eur na daních z pohonných hmot. Celkově je to dokonce až 3,6 miliardy, připočte-li se i ztráta na cigaretách a dalším zboží z benzinových stanic. Německo se tak považuje za hlavního iniciátora návrhu.

Benzinové „ráje“ se bouří
Proti plánu se ostře staví například Lotyšsko, Litva nebo Polsko. Tedy ty země, které jsou známé nízkými cenami pohonných hmot a jsou častým cílem palivové turistiky.

„Tlak by byl největší na ekonomiky zemí, které se připravují na euro. Zdražení nafty by zvedlo celkovou cenovou hladinu a inflaci,“ tvrdí litevská komisařka Dalia Grybauskaite. Měla také námitky k tomu, že se o daních rozhoduje „bezdůvodně“ pět let dopředu.

Dalším argumentem pro návrh je zmírnění ekologických dopadů kamionové dopravy. O účinnosti opatření ale odborníci pochybují. „Ta ekologická interpretace je trochu falešná. Základní snahou je zamezit palivové turistice. Za těmito návrhy stojí Německo,“ uvedl Ivan Indráček, předseda Sdružení čerpacích stanic.

Návrh přichází předčasně
Proč se tato otázka řeší už nyní, je pro odpůrce návrhu nepochopitelné. Současná pravidla budou platit nejméně do roku 2010 a navrhované úpravy by měly být závazné až od roku 2012.

Pokud na předčasném schválení jednotných daní může někdo získat, je to především německá vládní koalice. Platnost nové normy Němci sice uspíšit nemohou, v případě jejího schválení se však doma mohou pochlubit vyjednáním výhodných podmínek. Německo ostatně prosadilo svou i v jiných otázkách. Díky jeho vlivu nakonec například prošla jen mírnější podoba snižování emisí u automobilů a spolu s Francií nebo Českem hodlá také blokovat jednání o liberalizaci energetického trhu.

České ministerstvo financí se včera nechtělo vyjadřovat s tím, že teprve zpracovává podklady. ODS i KDU-ČSL se ovšem proti sjednocování daní otevřeně staví už delší dobu.

Protože jde o daňovou otázku, stačí podle pravidel unie k zablokování návrhu jediný hlas proti. A něco podobného už Česko předvedlo v otázce zdanění piva.

Autoři: Kateřina Šafaříková
  • Vybrali jsme pro Vás