5. srpna 2018 6:06 Lidovky.cz > Relax > Design

V pražské Libni roste v kádích krystalický lustr studia Zorya

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Jako moderní interpretace tereziánského křišťálového lustru vzniká v Praze... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jako moderní interpretace tereziánského křišťálového lustru vzniká v Praze... | foto: Zorya

PRAHA Jako moderní interpretace tereziánského křišťálového lustru vzniká v Praze objekt, který metodou řízeného růstu krystalů vyrábí šperkařské studio Zorya. Osmnáctiramenný lustr vytvářejí šperkaři Zdeněk Vacek a Daniel Pošta metodou, kterou uplatňují při výrobě svých originálních šperků.

Pro jejich základ používají lněné provazy, na kterých nechají vyrůst krystaly podvojné soli kyseliny sírové neboli kamence. Za takto vytvořenou kolekci Virus v roce 2012 dostali hlavní cenu v soutěži Czech Grand Design.

„Chystáme výstavu v Drážďanech, v barokním pavilonu, kde visí pět tereziánských lustrů, my vyrábíme nový, takovou reminiscenci tereziánského lustru,“ řekl v dílně, kde komponenty lustru vznikají, jeden z dvojice designérů Zdeněk Vacek. Lustr bude od 25. srpna součástí výstavy Od prachu ke třpytu v Muzeu uměleckých řemesel v zámku Pillnitz v Drážďanech, slavnostně rozsvícen bude 15. září.

Zatím v industriálních prostorách bývalých pražíren kávy v pražské Libni vznikla dočasná dílna a v ní stojí laboratorně vyhlížející igelitový stan či skleník s desítkou kádí naplněných vodou a kamencovým roztokem. V něm jsou ponořena jednotlivá ramena budoucího lustru a při relativně vysoké teplotě a vlhkosti na nich vyrůstají bílé krystaly.
Pro jejich základ používají lněné provazy, na kterých nechají vyrůst krystaly podvojné soli kyseliny sírové neboli kamence. Za takto vytvořenou kolekci Virus v roce 2012 dostali hlavní cenu v soutěži Czech Grand Design.

Zatím v industriálních prostorách bývalých pražíren kávy v pražských Vysočanech vznikla dočasná dílna a v ní stojí laboratorně vyhlížející igelitový stan či skleník s desítkou kádí naplněných vodou a kamencovým roztokem. V něm jsou ponořena jednotlivá ramena budoucího lustru a při relativně vysoké teplotě a vlhkosti na nich vyrůstají bílé krystaly.

„Základ tvoří nerezová konstrukce vlastní výroby, aby se dal lustr pohodlně montovat. Celý lustr je mobilní a nerezový. Do Drážďan ho převezeme rozložený a až na zámku Pillnitz budeme lustr dávat dohromady. Na místě budou během první fáze výstavy také narůstat poslední dvě ramena,“ popisuje Vacek vznikání lustru.

V kádích v uzavřeném stanu je šest tisíc litrů vody s koncentrátem kamence. Během 14 dnů by měly na nerezové konstrukci vyrůst žádoucí krystaly. Pak budou ramena zavěšená na speciálně vytvořené konstrukci schnout.

Lustr, který váží čtvrt tuny

Kamenec je těžký, v každé kádi je ho rozpuštěno asi 100 kilogramů. Sedá na dno a tam, kde je koncentrace vyšší, krystaly rostou víc. Výsledek tedy bude trochu překvapením, s tím tvůrci počítají.

V kádích v uzavřeném stanu je šest tisíc litrů vody s koncentrátem kamence. Během 14 dnů pomocí vysoušečů, které jsou u kádí a vytahují vodu z ovzduší, čímž se zvyšuje koncentrace roztoků v nádobách, by měly na vláknech vyrůst žádoucí krystaly.

Těžký bude i lustr, jedno rameno může mít podle Vacka až 12 kilogramů, celý lustr tak 250 kilogramů; prostory zámku ale s takovou zátěží počítají, stavitelé je museli pro těžké objemné lustry připravovat už v baroku. Na konci každého ramene bude jednoduchá skleněná trubice, která bude svítit. Náklady na vznik lustru jsou podle Vacka v řádech statisíců korun. Výstava vzniká na objednávku Státní umělecké sbírky Drážďany, lustr zůstane po výstavě v majetku českého studia.

ČTK
  • 0Diskuse




Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.