130 let

Velká očekávání? Nejspíš antropologická konstanta

Česko

HI-TECH DIÁŘ

Přestože se začátek prodeje T-Mobile G1, prvního telefonu postaveného na platformě Android, plánuje až na 22. října, už nyní můžeme registrovat jeho první úspěch. Americký T-Mobile se totiž pochlubil jedním a půl milionem závazných objednávek, přičemž k nim každý den přibývají další a další.

I přes velikost amerického trhu jde o nevídané číslo. Vzbuzuje však hodně otázek. Jak může produkt, který se ještě neprodává, neprošel žádným zevrubným novinářským testováním a k němuž nejsou ohlasy odborné ani laické veřejnosti, vyvolat takový zájem?

Jistou roli zde samozřejmě může hrát síla značky a spokojenost s jinými produkty, pod které se podepsal Google. Ale operační systém pro mobilní telefony, to je přece jenom trochu jiný šálek kávy než dosavadní produkce této značky. A všechny informace, které zatím máme, pocházejí pouze z marketingových oddělení obou firem, jichž se nový mobilní telefon týká.

Výběr tak zásadního kusu spotřební elektroniky, jakým mobil bezesporu je, přitom není nic jednoduchého. Chcete-li mít skutečnou jistotu, že nešlápnete vedle, měli byste si pro začátek pročíst několik recenzí (a přidat nejlépe i nějakou zahraniční), prostudovat desítky stránek fór s uživatelskými zkušenostmi, vyzkoušet si přístroj u známého nebo v obchodě a v případě novinky ještě vydržet pár týdnů až měsíců, než klesne původní nadsazená cena a objeví se firmware bez vážnějších chyb.

Toto všechno je milionu a půl amerických zákazníků zcela zjevně cizí. Pravda, v případě neúspěchu je ztracených 179 dolarů za telefon příliš trápit nebude. Horší to ale bude s dvouletým úvazkem u operátora.

Najednou se v plné síle odhaluje síla marketingu a značky, kterou některé firmy disponují. Postačí, když na krabici s čímkoli přilepí svoje logo, a hned se začnou tvořit pořadníky. A ať už z krabice vybalíte cokoli, spousta lidí to začne bezmezně obdivovat a vychvalovat jako císařovy nové šaty.

Zdá se tedy, že potřeba něčemu bezmezně důvěřovat je antropologickou konstantou provázející lidstvo od vzniku prvních náboženství. Dnešní doba na ní umí akorát dobře vydělávat.

O autorovi| Ondřej Pohl, Vedoucí Světa techniky Lidovky.cz

Autor: