Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Zlaté české ručičky škodí českým ulicím, myslí si grafik Jaroš

Design

  6:47
PRAHA - Lze na typografii vydělat? Jak by mělo vypadat komerčně úspěšné písmo? Právě na tyto otázky odpovídá výstava Bestsellers v galerii CZECHDESIGN. Její kurátor Richard Jaroš v rozhovoru pro Lidovky.cz prozradil, jaké jsou současné trendy v typografii a proč je na české pouliční poutače a grafické ztvárnění obchodů smutný pohled.

Richard Jaroš, grafický designér a kurátor výstavy Bestsellers v Galerii Czechdesign foto: Kateřina Měšťánková

Lidovky.cz: Co se písma a typografie týče, většina lidí ví, že ve Wordu existuje písmo Times. Co obnáší navrhnout nové písmo? Z mého pohledu typografického laika, je ještě kam jít a kam se posouvat?
Zjednodušene povedané, od prvotnej idey po finálny produkt musí typograf nakresliť každý jeden znak abecedy a interpunkcie tak, aby čitatelia dokázali bez újmy na zdraví dočítať knihu do konca. Musí mať znalosti typografie v cudzích jazykoch, a to nie len európskych. Ďalej musí naprogramovať a vyvážiť vzťahy jednotlivých znakov tak, aby boli schopné stáť jeden vedľa druhého. A v neposlednej rade, musí praktickým testovaním odstrániť z písma posledné chybičky a nedokonalosti. Táto celá procedúra môže trvať od troch mesiacov do niekoľkých rokov, v závislosti na rozsahu písma. Či je kam sa ešte posúvať? Miesta je mnoho. Nie tak ani po vizuálnej ako po technologickej stránke. Tam sú isté rezervy v programovaní webov alebo v použití v chytrých zariadeniach. Aj keď za posledných cca päť rokov sa toho mnoho zmenilo k lepšiemu. 

Výstava v galerii CZECHDESIGN představuje vítězný projekt v rámci Open Callu,...
Výstava v galerii CZECHDESIGN představuje vítězný projekt v rámci Open Callu,...
Výstava v galerii CZECHDESIGN představuje vítězný projekt v rámci Open Callu,...
Výstava v galerii CZECHDESIGN představuje vítězný projekt v rámci Open Callu,...

Lidovky.cz: Při práci jste vycházeli z rešerší, z kterých vyplynulo, jak vypadá trendové písmo. Cílem bylo najít písmo, které bude mít komerční úspěch, tedy jasný bestseller. Jaké jsou tedy dnešní trendy v typografii?

Písmových bestsellerov je tak isto ako v iných oblastiach mnoho. Celkovo by sme mohli dnešné trendy rozdeliť do troch skupín. Grotesky (bezserifové písma), ozdobné (handmade - vintage písma) a skripty (písma vychádzajúce z ručne písanej predlohy).

Lidovky.cz: Co je tedy váš bestseller, jak ho lze charakterizovat?
V našom prípade sa jednoznačným bestsellerom stalo ručne písané skriptové písmo Rukola od Nikoly Giacintovej. Autorke sa skúmaním úspešných skriptov podarilo presne vystihnúť ich súčasný charakter a s písmarskou bravúrou a autorským vkladom vytvorila produkt, ktorému sa podarilo uspieť medzi konkurenciou.

Lidovky.cz: K jakým účelům se nejvíce hodí vaše bestsellery? 
Úspech môžu nájsť v oblastiach, kde je vysoká úmrtnosť vizuálov, a tým pádom sa vytvára dopyt po nových trendy písmach. Napríklad v obalovom dizajne, na vývesných štítoch kaviarní a reštaurácií, v módnom priemysle a mnohých ďalších. 

Výstava v galerii CZECHDESIGN představuje vítězný projekt v rámci Open Callu,...

Lidovky.cz: Lze tedy písmo naprogramovat tak, aby bylo úspěšné a vydělat na něm?
Aby bolo písmo úspešné musíme ho hlavne nakresliť. Kresba je to, čo v písme definuje charakter. Ďalej si třeba ujasniť, za akým účelom chceme písmo vytvoriť. Môžeme navrhnúť písmo, ktoré sa bude dať použiť aj za 10, 15 rokov a po celú tú dobu ho budú ľudia kupovať. Alebo sa môžeme zviesť na trendy vlne, ktorej krivka úspešnosti môže časom rapídne klesať.

Lidovky.cz: Pokud bychom se na to podívali z opačného konce, jaké písmo má náročnější nebo těžší uplatnění, pokud to tak lze říci?
Všetko sa odvíja od toho, či bude o písmo záujem. Môže byť kvalitne dotiahnuté ale pokiaľ bude mať obmedzené spektrum použitia a nebude ani zapadať do aktuálneho trendu, bude odsúdené čakať v tichosti na dne rebríčkov predajnosti. Bohužiaľ je okolo nás množstvo nekvalitných, ba priam nepekných exemplárov, ktoré sú bohato používané a zaplavujú náš každodenný vizuálny priestor.

Výstava v galerii CZECHDESIGN představuje vítězný projekt v rámci Open Callu,...

Lidovky.cz: Pokud se projdete po pražských ulicích a podíváte se na cedule, nápisy, reklamu, lze říci, jakých chyb se kdo dopustil. Nebo čeho by se lidé měli vyvarovat pokud chtějí mít dobře udělaný název podniku či obchodu?

Ak by som chcel vymenovať všetky prehrešky, bolo by to nadlho.  Hlavným problémom nielen pražských ulíc je výstrednosť, ukričanost a ignorantský prístup k verejnému priestoru. Týka sa to napríklad zmenární, večierok a obchodov so suvenýrmi. Hlavnými vinníkmi sú podľa mňa povestné zlaté české ručičky - veď si to predsa urobím sám - spolu s nulovou reguláciou reklamy v uliciach. Pokiaľ chcú mať ľudia dobre navrhnutý a aplikovaný vizuál svojho podniku, doporučil by som im obrátiť sa na odborníka a hlavne citlivo pristupovať k architektúre, aspoň čo sa historického centra týka.

Výstava Bestsellers

Výstava v galerii CZECHDESIGN představuje vítězný projekt v rámci Open Callu, který vyhráli studenti z UMPRUM s takzvanými Bestsellers. Projekt mapuje vývoj a grafické návrhy prodejně úspěšného písma. Výstava je otevřená do 7. listopadu.

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč