Zuby mají šanci uniknout kleštím

Česko

TŘIKRÁT Z VĚDY: zločince usvědčí voda, objevena látka pro růst neuronů, nový nástroj pro stomatology

VĚDNOHUBKY

Detektivové dostanou další nástroj k usvědčování zločinců nebo pro identifikaci obětí. Rozborem několika vlasů bude možné zjistit, v jaké části planety se dotyčný člověk pohyboval. Kriminalisté například poznají, v jaké nadmořské výšce a zeměpisné šířce strávila podezřelá nebo nalezená osoba určitý čas, případně, zda se zdržovala u mořského pobřeží.

Metoda popsaná v nejnovějším vydání čtrnáctideníku Journal of Agricultural and Food Chemistry vydávaného American Chemical Society je založena na analýze atomů kyslíku a vodíku obsažených ve vodě. Tyto prvky se v lidském těle vážou na bílkoviny, včetně proteinu ve vlasech. Podmínkou pro úspěšné pátraní detektivů je tedy pár loků kávy, čaje nebo jiného nápoje či pokrmu obsahujícího vodu odebranou v místě, kde se osoba zdržovala.

Autoři metody, odborníci ze společnosti IsoForensics ze Salt Lake City, mají doposud zmapované vzorky vody ve více než 30 amerických městech a postupně budou tuto databázi rozšiřovat.

Elixír života objeven. Alespoň pro buňky v mozku. Po otestování přibližně jednoho tisíce chemických sloučenin přišli vědci z University of Texas Southwestern v Dallasu na látku, která podporuje růst nových neuronů. A to přímo v té oblasti mozku, která je zodpovědná za učení a za paměť. Doposud se dařilo v této části množit neurony jenom ve tkáňových kulturách pěstovaných v laboratorních miskách. Jak uvádí časopis Cell, nyní tým Stevena McKnighta namnožil neurony v mozku živých myší. Vědce inspiroval dokázaný fakt, že u savců dochází k částečné obnově buněk v mozku přirozenou cestou. Otázkou tedy bylo, jaká látka tuto obnovu podporuje.

Poznatek získaný na hlodavcích má sice k využití v lidském mozku ještě daleko, ale vědci už zjistili, která látka a jak funguje v živém organismu. To je více než dobrý začátek k vývoji léků na Alzheimerovu chorobu nebo jiné neurodegenerativní nemoci. Nanočástice mají rozměr v řádu miliardtin metru. Nyní tým odborníků z lékařské fakulty ve Strasbourgu vytvořil z těchto „trpasličích“ kousíčků nano-film, který může posloužit v zubních ordinacích. Film je „tlustý“ pouze jednu padesátitisícinu lidského vlasu a měsíčník Nano referuje o této novince jako o revoluci při léčbě problémů vyvolaných zánětem kořenových kanálků.

V současné době se totiž zub se zánětem dřeně nebo zub „s váčky“ zachraňuje odstraněním infikované tkáně z kořenových kanálků. Jejich stěny se pak upraví a vzniklý prostor se vyplní hmotou, která zabrání návratu infekce do zubu a jejímu šíření do okolních tkání. Pokud se tento zákrok u zubů s infikovanými kanálky neprovede nebo je ošetření nekvalitní, přicházejí ke slovu téměř vždy kleště.

Nano-film vyvinutý ve Strasbourgu obsahuje protizánětlivou látku zvanou alpha melanocyte stimulating hormone. Poté, co se nanese ke kořenům zubů, začne tato substance působit a poškozený zub zachrání případně přispěje k tomu, že zákrok při čištění zubních kanálků nemusí být tak razantní.

O autorovi| Josef Matyáš, redaktor LN