Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Česká designérka se vzdala šperků, aby vyráběla mýdla

Design

  7:34
V málokterém obchodě najdete umyvadlo. U Heleny Heinz je nutností. Za cizím jménem se skrývá česká designérka, která se věnuje ručně vyráběné kosmetice. Konkrétně mýdlům a to pod značku Soap. Letos svůj obchod v Náplavní ulici v Praze předělávala, pro server Lidovky.cz při té příležitosti poskytla rozhovor.

Kromě mýdel má designérka v nabídce i vlastní kolýnskou vodu. foto: Archiv Heleny Heinz

Lidovky.cz: Na UMPRUM jste se během studií věnovala šperku, ale již několik let se živíte ručně vyráběným mýdlům. Jak jste se k tomu dostala?

Věnovat se mýdlu jsem se rozhodla na konci studia ateliéru K.O.V.. Zvolila jsem si ho jako téma pro moji diplomovou práci. Ne tak pro potřebu vytvářet nový design - věnovat se tvaru – inovovat a produkovat nové předměty. Spíše jsem si přála setkat se skrze toto téma s člověkem. S jeho tělem, nitrem – s jeho pocity.

Lidovky.cz: Pro ty, co ručně vyráběnou kosmetiku nepoužívají, nebo neznají, jak byste svoji práci popsala? co je předností vaší značky Soap.?

Upřímnost. Mám ráda mýdla. Mýt se kvalitním mýdlem považuji za malý svátek uprostřed mého dne. Mýdlo to je osobní - intimní předmět, který dokáže očistit vnější a také vnitřní součást vašeho já. Tiše se dotknout. Pro mě osobně je mýdlo intimní haptický předmět, se kterým komunikujeme dotykem. Který vnímáme tělem, nitrem – vjemy a smysly. Toto všechno jsou složky, na které nezapomínám, když tvořím svoje produkty. Existuje řada skvělých značek a firem s mnohaletou tradicí - tvoří mýdla mnoho desítek let. Oceňuji řadu z nich, ale u žádné jsem nenašla mýdlo, které by mě úplně naplnilo - uspokojilo moje nároky. Tvořím jenom předměty, které bych si sama přála koupit a používat. To je můj základ. Kromě poctivé práce, kvalitních surovin a mnoha hodin ruční práce do svých výrobků vkládám radost, emoce a energii.

Kromě mýdel má designérka v nabídce i vlastní kolýnskou vodu.
Designérka Helena Heinz svý mýdla ručně vyrábí a balí.

Lidovky.cz: Jednou z Vašich posledních novinek je krém, který má rovněž podobu mýdla. Můžete ho popsat? A jak dlouho jste jej vyvíjela a testovala?

Jde o tuhý parfémovaný krém složený z přírodních surovin. Můžete ho používat jak za sucha, tak i za mokra - ideálně po sprše. Působí jako tuhá hmatka, kterou si rozválíte v dlaních a pak krém podle potřeby rozetřete. Myšlenka na jeho podobu vznikala řadu měsíců. Zákazníci se mě na krém během let ptali, ale začala jsem se nad ním reálně zamýšlet, až když mě o něj poprosila kamarádka. Mrzelo ji přicházet o vůni Soap, kterou ráda cítila z kůže svých rukou, ale po mytí ruce musela často krémovat a tak toužila vlastnit stejný krém. Verzí a nápadů, jak by měl můj krém vypadat, bylo mnoho - zpočátku jsem uvažovala konzervativně, ale nakonec rozhodla až vzpomínka na moje dětské výhrady a nespokojenosti s krémy - navíc se všemi zbytkovými obaly, tubami, které po krému zbydou. Konzultovala jsem tedy celý proces s mým vnitřním dětským já a došla až k tomuto výsledku. Krém vznikl v létě - do podzimu jsem ho denně používala, upravovala a testovala na vlastní kůži. Pak jsem ho nabídla k volnému testování v mém obchodě a posléze následoval netrpělivý zájem a podpora ze strany zákazníků si ho koupit.

Lidovky.cz: Říkala jste mi, že svá mýdla a doplňky prodáváte jen ve svém obchodě, z ostatních designových obchůdků, kde mají zboží všeho druhu, jste se stáhla. Proč? Jde o přirozený vývoj. Potvrzuje se mi přesvědčení, že mým produktům nejlépe svědčí prostředí, které podpoří a sjednotí jejich energii a atmosféru. Přeju si svým produktům a také zákazníkům dopřát osobitou uvolněnou domácí atmosféru – prostředí, kde si nerušeně mohou vše vyzkoušet - prohlédnout - popovídat si.

Lidovky.cz: Jak by podle vás měl vypadat zážitek z nakupování?

Zákazník je na prvním místě a měl by se tak i cítit. Každý zákazník má rád jiný přístup, a tak by měl být servis a chování k němu empatické. Občas doplněné malou pozorností. Mám ráda prostředí, kde se k vám chovají slušně - s úctou - lidsky a profesionálně. Uvolněná noblesa obchodu je to, o co se snažím a učím se to každým pracovním dnem.

Designérka Helena Heinz svý mýdla ručně vyrábí a balí.

Lidovky.cz: A když jsme u toho, jak vidíte rozdíl mezi tím, když nakupují Češi a turisté, jako například Asiaté? Jak byste je popsala jako zákazníky?

Mezi mými zákazníky v oblibě a výběru produktů není zas tak velký rozdíl - každý národ ale dokáže emoce projevovat jiným způsobem. Asiaté vám dají krásným až dětským způsobem najevo údiv a nadšení. Oni milují ruční práci, struktury, unikátnost a lokálnost. Když je něco osloví, dokáží vaši práci velmi spontánně a veřejně obdivovat a chválit. My Češi zase místo toho více vtipkujeme.

Lidovky.cz: Kosmetika a péče o tělo jsou zejména spjaty s ženami. Jakými jsou muži zákazníky, dokázala byste je popsat a vystihnout?

Muži, se kterými jsem měla tu čest se setkat, jsou většinou velmi osobití, zcestovalí - je z nich cítit všeobecný přehled - často přesně ví, co chtějí a pro to si přišli. Obecně lze říci, že muže, které tu potkávám, jsou sympaťáci.

Autor: