2. ledna 2011 21:44 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Chcete shodit kila nabraná o
Vánocích? Jezte jen zeleninu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Ženské tělo | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ženské tělo | foto: Shutterstock
PRAHA V průměru dva až tři kilogramy váhy naberou lidé při vánočním hodování a oslavách konce starého roku a příchodu Nového roku. Podle dietní sestry Jany Martinů ale není dobrým řešením nastolit ode dneška hladovku. Změna životního stylu pomůže zbavit se nabraných kil zhruba během dvou týdnů. V Česku trpí nadváhou 66 procent mužů a 54 procent žen, obezitou 16 procent mužů a 20 procent žen. Češi tak patří k nejtlustším Evropanům.

Martinů radí hned po Silvestru nasadit týdenní odlehčovací režim. První den by měl být čistě zeleninový, druhý ovocný. "Na den si dopřejte kilogram zeleniny či ovoce. Tělo se během těchto dvou dnů pročistí. Od třetího dne přidávejte nízkotučný sýr, jogurt a bílé maso, celozrnný chléb, rýži a těstoviny. Pokud možno se vyhýbejte sladkostem," řekla.

Místo sladkostí uzobávat zeleninu
Podle Martinů je třeba udělat rázný konec "uzobávání" dobrot u televize. "Stará rada zní: omezit počet hodin u televize a při jejím sledování pak mít po ruce sklenici vody a upíjet. Pokud je touha po žvýkání nepřekonatelná, je dobré připravit si misku s nakrájenou zeleninou nebo ovocem," uvedla.

Člověk by při tomto režimu měl vypít nejméně 2,5 litru tekutin, nejlépe minerálek a bylinných čajů. "Stažení žaludku zhýčkaného vánočními porcemi jídla vyžaduje pevnou vůli. Pocit hladu pomůže překonat popíjení vody," vysvětlila.

Obezita - ilustrační foto.

"Hubnutí je běh na dlouhou trať, žádný sprint," doplnila odbornice na
zdravé hubnutí Marie Hrudková. Varovala před hladovkami a zázračnými dietami. Pokud se člověk rozhodne zhubnout, musí jeho příjem energie být nižší než výdej.

Půl kila zeleniny a ovoce denně
Zlaté desatero úspěšného snižování hmotnosti doporučuje jíst čtyři až pět menších porcí během dne, nejlépe v intervalu 2,5 až tři hodiny. Snídani nevynechávat, dodržovat pitný režim. Jídelníček by měl být pestrý, aby člověk měl z jídla uspokojení. Důležité je omezit sladkosti, snížit příjem tuků a vyhnout se tučným masům a uzeninám. Při kuchyňské přípravě omezit smažení a fritování. Člověk by denně měl sníst nejméně 400 gramů zeleniny a ovoce. Vhodné jsou sýry do 30 procent tuku v sušině a jogurty do dvou procent tuku.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz