25. června 2014 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Pocta Umbertu Ecovi i úvahy o sexu.
Ostravský týden v bludišti opery

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Re:Igen / Rej. Operní adaptace hry Arthura Schnitzlera zahájí letošní přehlídku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Re:Igen / Rej. Operní adaptace hry Arthura Schnitzlera zahájí letošní přehlídku. | foto: NODO
OSTRAVA Jeden z dramaturgicky nejambicióznějších festivalů u nás. Tak lze jistě charakterizovat bienále Dny nové opery (NODO), jehož druhý ročník vypukne právě dnes v Ostravě. Režisér Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, přidal na českou hudební mapu událost, která od tvůrců objednává původní díla a vytváří nové inscenace.

Před dvěma lety bienále mimo jiné dovezlo výrazné operní představení ze zahraničí. Letošní koncept je na první pohled jiný: samé premiéry. Autoři jako Martin Smolka, Petr Kotík a Rakušan Bernhard Lang pochopitelně představují lákavý program pro příznivce současného umění. To je další silná úloha bienále NODO (vžitá zkratka vychází z anglického názvu New Opera Days Ostrava): praxí ověřuje a promýšlí, jakých tvarů dnes nabývá syntetické hudební divadlo. Někdy je onen tvar velmi překvapivý.

Rakouský sex podle Schnitzlera

Přehlídku zahajuje ve středu Re: Igen / Rej, operní adaptace hry Arthura Schnitzlera. V době vzniku na počátku 20. století se s ní pojil skandál: Schnitzler zachytil prozaickou "obchodní" povahu sexu v (nejen vídeňské) společnosti. Autor, rakouský skladatel Bernhard Lang, před několika lety velmi zaujal orchestrálním projektem, který ve velkém obsazení napodoboval triky gramofonu z dýdžejské a minimalistické éry. Ale vzdělaný alternativec Lang přelétá mezi různými styly. Jeho Rej posloužil přehlídce jako marketingový tahák: pro kratičké explicitně sexuální scény vypsala výzvu pro páry z veřejnosti. Hlásit se lze ještě nyní.

Petr Kotík (vlevo) a jeho Ostravská banda

Petr Kotík (vlevo) a jeho Ostravská banda

Klíčovou osobou pro ostravské vážnohudební dění je česko-americký skladatel Petr Kotík. Operní bienále vstoupilo do prostředí, kde Kotík dlouhodobě kypří úrodnou půdu pro avantgardu a experiment. "Na jednu stranu je opera jako taková nesmysl, na druhou stranu nás silně fascinuje a přitahuje," říká skladatel, který sám nyní přináší svoje první operní dílo. V Mistrovských dílech se vrátil k textům Gertrudy Steinové, s nimiž pracoval už dříve. Nová díla doplňuje česká (a zároveň evropská) premiéra díla No No Miya skladatele Rudolfa Komorouse (1931). Ten žije od roku 1968 v emigraci: nyní můžeme poprvé slyšet jeho svébytné dílo s motivy japonského divadla nó.

V hlavní roli kouzlo seznamů

Hokejová opera Nagano (2004) byla patrně nejvýraznějším českým operním projektem posledního čtvrtstoletí: nejen pro téma hokeje a "českých mistrů", ale i pro záměr jejího autora Martina Smolky zasnoubit svět hokeje s japonskou zenovou jemností a východní lyrikou. Smolka nyní v Ostravě uvede své nové dílo. Vytvořil je spolu s režisérem a libretistou díla Jiřím Adámkem. Titul Sezname, otevři se je inspirovaný knihou Umberta Eca Bludiště seznamů. Právě okouzlení výčty a seznamy je jádrem opery. Opery?

Houslistka Paulin Kim Harris účinkuje v „mluvené opeře" Sezname, otevři se

Houslistka Pauline Kim Harris účinkuje v „mluvené opeře" Sezname, otevři se

"Především je třeba říci," zdůrazňuje Martin Smolka, "že Sezname, otevři se není opera – v tom smyslu, jak bývá ten výraz obvykle vnímán. Je to svobodnější scénický tvar, který sice využívá některých prostředků opery, především technických, ale sám se chová volněji. Už tím, že zpěv je tu přítomen jen vzácně: jako pěna, jako občasný šperk." Ženský sbor sedí během opery v orchestřišti s hudebníky, na scéně se zjevuje kontratenorista – a zhusta obsazovaná osobnost českého hudebního divadla – Jan Mikušek. Hlavní hovořící postavy (Smolka: "Říkáme jim mluvci!") byly obsazeny členy Adámkova souboru Boca Loca Lab, který se dlouhodobě soustřeďuje na práci s řečí. "Zvuk slov a jejich rytmus tu má ústřední úlohu – lze říct, že nahrazuje děj," uvádí Martin Smolka.

5 x premiéra

Bernhard Lang: Re:Igen / Rej
Česká premiéra 25. června, Divadlo Jiřího Myrona, 19 hodin

Martin Smolka: Sezname, otevři se
Světová premiéra 26. června a 28. června, Divadlo Antonína Dvořáka, 19 hodin

Petr Kotík: Mistrovská díla
Světová premiéra 27. června, Divadlo Jiřího Myrona, 19 hodin 

Rudolf Komorous: No No Miya
Evropská premiéra 27. června, Divadlo Jiřího Myrona, 21 hodin 

Mojiao Wang: Encounter
Světová premiéra 28. června, centrum Cooltour, 21 hodin

Ostravské operní bienále "mluvenou operu" Sezname, otevři se objednalo a uvádí ji ve světové premiéře (26. a 28. 6.). Pro nové dílo je to výtečný rozjezd: jenže při prováděcí náročnosti opery je zároveň velmi nejisté, kdy bude k vidění znovu. "Pětadvacetičlenný orchestr tvoří členové Ostravské bandy – tedy souboru specialistů na soudobou hudbu, z nichž část žije a působí v New Yorku, kde patří mezi žádané hráče," říká Smolka. "Pokud nějaký festival nebo instituce bude chtít Seznam dále uvést, bude se muset vyrovnat třeba s touhle komplikací. Pokud by se opera uváděla v západní Evropě, umím si představit, že by ji tak zahrál některý ze souborů, který se dlouhodobě specializuje na současnou hudbu. K němu by pak už bylo snazší dovézt naše mluvce a pěvce."

Skladatel Smolka nepřehání. Ostravskou bandu založil Petr Kotík jako soubor mladých instrumentalistů při Ostravských dnech nové hudby. Během několika roků práce se úroveň ansámblu ustálila dost vysoko: u nás je jedním z pilířů generace, která už umí nakládat s novými specifickými technikami, bez nichž se dnes nedá komunikovat se současnými skladateli. Příležitostné koncerty v New Yorku (a jejich ohlas včetně vydaných nahrávek) ukazují, že je přijímá i tato scéna. Houslistka Pauline Kim Harrisová už stihla být nominovaná na cenu Americké hudební akademie Grammy, nedávno nahrála sólový houslový cyklus amerického avantgardisty Johna Zorna a v New York Times psali o jejích "reflexech o rychlosti světla".

Duo Strin Noise

Duo String Noise vedlo v rámci doprovodného programu hudební workshop pro děti.

To všechno jsou souvislosti ostravské podpory vážné hudby a experimentu. Petr Kotík založil Ostravské dny nové hudby v roce 2001, operní bienále NODO se připojilo z rozhodnutí Jiřího Nekvasila v roce 2012. Živé události nejsou vždycky snadno medializovatelné: někdy je třeba prostě být u toho. I proto (a jistě i pro přežívající trapné antipatie mezi muzikantskými komunitami v Česku) je pověst ostravského dění průběžně slabší, než by si zasloužila. Ještě že po něm zůstává vykonaná práce.

  • 0Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?