Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Množstvím stylů i různých budov. Pestrá architektura Kotěrova žáka Jindřicha Freiwalda

Pohled Zdeňka Lukeše

  5:03
Architekt a stavitel Jindřich Freiwald byl mistrem tří témat: navrhoval úřednické a dělnické kolonie, peněžní ústavy a také divadla. Na některé z nich se dnes podíváme.

Pocta Pippichovým. Chrudimské divadlo z poloviny 30. let bylo pojmenováno po významných chrudimských občanech Emanuelu a Karlu Pippichových, kteří mj. podporovali vznik divadelního souboru ve městě. foto: Štěpán Bartoš

Příběh Jindřicha Freiwalda zní jako pohádka: jak se ze syna hostinského a vyučeného zedníka nakonec stal společně s Jaroslavem Böhmem spolumajitelem jedné z nejúspěšnějších projekčních a stavebních firem v meziválečném Československu. Skončila však tragicky.

Funkcionalistické spořitelny vznikly dle návrhů Jindřicha Freiwalda v Železném...
Peněžní ústavy v avantgardním hávu. Funkcionalistické spořitelny vznikly dle...

Freiwald se narodil v roce 1890 v Hronově. Po studiích na pražské stavební průmyslovce a praxi u architekta Antonína Balšánka se stal posluchačem Jana Kotěry na tehdy nově zřízené Škole architektury Akademie výtvarných umění, kam Kotěra přešel z umprumu. První návrhy realizoval ještě před první světovou válkou ve stylu secese a moderny: hned po skončení školy začal spolupracovat s pražským stavitelem Josefem Paroulkem, pro něhož například navrhl průčelí činžovního domu U Říšské brány na nároží Myslbekovy a Bělohorské ulice v pražských Střešovicích. K dalším Freiwaldovým realizacím z této epochy patřil hotel Start (dnes Paříž) v centru Hradce Králové nebo činžovní dům v Táboře.

Úspěšný tandem

Po válce spojil své síly s absolventem pražské techniky Jaroslavem Böhmem (1892–1961), s nímž založil úspěšnou stavební firmu. Navrhovat budovy všeho druhu ale rozhodně nepřestal: byl schopen realizovat kdeco od rodinných a činžovních domů přes továrny, sakrální architekturu nebo divadla.

Zatímco Böhm se věnoval především konstrukci, Freiwald řešil architektonické formy. Vliv kubismu je ještě patrný na jeho domě s parní pekárnou v Mostecké ulici v Praze, později tvořil ve stylu art deco a moderního klasicismu, po roce 1930 zase směřoval k avantgardnímu funkcionalismu. Věnoval se zejména projektům dělnických, hornických a úřednických kolonií. Tvořily je domky, dvojdomky nebo řadové domky v zeleni s výraznými vysokými štíty a hrázděným zdivem. Freiwald vycházel z osvědčených principů anglických a německých zahradních měst i z odkazů Jana Kotěry nebo Dušana Jurkoviče. Postavil je například na pražské Ořechovce a Pernikářce, dále v Lounech, Duchcově, Kolíně, Sušici, a dokonce až v Chustu na Podkarpatské Rusi. Autor těchto řádek tuto kolonii kdysi navštívil a byl okouzlen nápaditou architekturou, ponořenou v zeleni.

Dalším oblíbeným Freiwaldovým tématem byly menší peněžní ústavy v českých a moravských městech. Podle jeho návrhů jich nakonec vzniklo na čtyři desítky a architekt je vždy s citem začlenil do daného prostředí. Od dekorativních forem přitom postupně směřoval k moderním funkcionalistickým objektům. Spořitelny, záložny a banky tak vznikly v Kolíně, Sušici, Červeném Kostelci, České Skalici, Novém Městě nad Metují, Písku, Jaroměři, Hronově, Hradci Králové, Klatovech, Přešticích, Bystřici nad Pernštejnem, Znojmě, Luhačovicích, Holešově a dalších místech.

Kino i divadlo

Asi nejpodivnější stavbou je spořitelna v Železném Brodě: postavil tam funkcionalistickou budovu, do jejíhož průčelí vložil přední část staré dřevěné chalupy, kterou tak zachránil před zbouráním.

Kromě bank, spořitelen a záložen Freiwald projektoval také bloky družstevních domů v Kolíně, Pardubicích, Hradci Králové a Praze-Střešovicích nebo rodinné domky, ty pak především v Praze. I u pozdních funkcionalistických budov používal vedle bílé také v detailu výrazné barvy, zejména červenou a modrou, a rovněž umělecká díla, jako byly pískovcové plastiky, keramické reliéfy nebo vitráže. Mezi své oblíbené motivy zařadil také noblesně řešené portály či kruhová okna. Z nejvýraznějších meziválečných staveb se sluší jmenovat například hotel U Hájků (dnes Grandior) v ulici Na Poříčí, továrnu Aero v Karlíně, stejnojmenný a dodnes oblíbený biograf v žižkovském vnitrobloku nebo sbor československé církve husitské v Novém Městě nad Metují s vysokou štíhlou kampanilou, ve své době označené za nejkrásnější stavbu tohoto typu.

Jindřich Freiwald

K realizacím Jindřicha Freiwalda patřilo i několik moderních divadelních budov, u nichž kombinoval prvky moderního klasicismu (římsy, vysoký řád, symetrická kompozice) a funkcionalismu. Jde o Jiráskovo divadlo v Hronově, Pippichovo v Chrudimi nebo Městské divadlo v Kolíně. Málo se ví, že navrhl i velkou divadelní budovu v íránské metropoli Teheránu.

Životní pouť úspěšného architekta skončila náhle a tragicky v poslední den druhé světové války. Během pražského povstání byl jako vyšší důstojník v záloze vyslán svými kolegy jednat s ustupujícími jednotkami SS. Navzdory slibům ho nacisté zajali a poté zastřelili ranou do týla, když narychlo opouštěli metropoli. Na místě popravy v krčské Vídeňské ulici má dodnes malý památník, pohřben byl v rodném Hronově. Firma Freiwald-Böhm pak zanikla v roce 1949, kdy byla znárodněna.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...