Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Airbus A320 je nejprodávanější letadlo. Boeing se nevzdává, útok chystá Čína

Ekonomika

  12:55
Airbus A320 si posledních pět let drží pozici nejprodávanějšího letadla vůbec. Evropský výrobce letadel si tak opevňuje náskok proti konkurenčnímu Boeingu, který se potýká s řadou problémů. Budoucnost Airbusu ale závisí na modelech, které zatím existují pouze na papíře. Strategicky nejnebezpečnějším problémem pro oba giganty v oblasti výroby letadel je také Čína.

Letadlo Airbus A320neo.

Na začátku roku 1987 se na letišti v jižní Francii odehrála neobvyklá podívaná. Tehdejší britský princ Charles z vrcholku letištních schůdků sprchoval šampaňským příď proudového letadla Airbus SE A320. Airbus toho dne vsadil na divokou kartu, když svůj model A320 označil za začátek útoku na pozice Boeingu, píše agentura Bloomberg.

I přes trnité začátky se Airbus brzy prosadil v kategorii úzkotrupých letadel, která nyní tvoří tři čtvrtiny světového trhu. Objednávky na A320 s převratným digitálním ovládáním kokpitu a větší kapacitou pro cestující než u staršího modelu Boeingu 737 se jen hrnuly. V roce 2019 tato řada Airbusu překonala model 737 a stala se nejprodávanějším letadlem všech dob.

Tento model se tak podle Bloombergu zasloužil o vznik duopolu Airbus–Boeing, který dnes produkci letadel ovládá. Ale stejně velké jako zisky mohou být i rizika. To je hlavolam, před kterým nyní stojí Airbus a jeho generální ředitel Guillaume Faury. Vzhledem k tomu, že Boeing strádá po svém posledním neúspěchu s letounem 737 Max, má Airbus příležitost upevnit svou dominanci. Tato příležitost ale nebude trvat věčně.

Úzkotrupé letadlo

  • Má maximálně 6 sedadel vedle sebe.
  • Je to letadlo s jednou uličkou.
  • Má trup užší než 4 metry.

„Airbus již využil potíží společnosti Boeing. Vybudoval si šedesátiprocentní podíl na obrovském trhu úzkotrupých proudových letadel řady A320, a to především díky větší variantě A321, která těžila z opožděné certifikace Boeingu 737 s nejvyšší kapacitou,“ říká analytička společnosti Jefferies Sheila Kahyaogluová.

Společnost Airbus odmítla Bloombergu poskytnout komentář, Faury však dal v minulosti jasně najevo, že pokračuje v testování návrhů náhrad letounu A320, který by mohl vzlétnout v druhé polovině roku 2030.

Neúspěch Boeingu znamená úspěch Airbusu

„Airbus teď má náskok, který ho posune do jiné ligy,“ říká Álex Cruz, zkušený manažer leteckých společností a bývalý generální ředitel British Airways. „Přijde ale okamžik, kdy ho Boeing dožene,“ varuje Cruz.

K problémům Boeingu se vyjadřují kriticky především americké aerolinky United Airlines. Dočasné uzemnění letounu 737 Max 9 po výbuchu panelu 5. ledna firmu zasáhlo nejvíce ze všech leteckých společností. Vzhledem k tomu, že časový plán certifikace většího letounu Max 10 se pravděpodobně posune až do příštího roku, United letos neobdrží žádný z osmdesáti objednaných letounů této řady. Výpadek chtějí tyto aerolinky pokrýt alespoň zčásti právě letadly A321 a nemusí zůstat jen u několik kusů.

„Jsou tu i další možnosti, jak začlenit další airbusy do naší zatím z drtivé části boeingové flotily,“ oznámil na únorovém setkání s investory finanční ředitel United Airlines Michael Leskinen.

Budoucnost výrobců letadel však nyní závisí z velké části na letadlech, která zatím existují sotva na papíře. Airbus čeká podle Bloombergu v příštích letech řada inovativních rozhodnutí, například ohledně technologie pohonu či konstrukce křídel, protože A320 bude postupně mizet ze scény. A není zaručeno, že nový model bude mít stejný úspěch, kritici v této souvislosti vzpomínají například na neúspěch obřího A380.

Udržitelnost je cesta

Budoucí úzkotrupý letoun Airbusu bude plně poháněn alternativními méně emisními leteckými palivy. „V médiích můžete vidět některé věci, které testujeme - křídla s větším rozpětím, s určitými letovými vlastnostmi a tvary,“ řekl Faury na únorové tiskové konferenci. Představením svých plánů dává společnost Airbus dodavatelům najevo, že to s jejich naplňováním myslí vážně, což je obzvláště důležité vzhledem k tlaku na snížení emisí, kterému letecký průmysl čelí.

„I když se časové měřítko může mírně posunout, Airbus má velmi jasnou perspektivu, ví, kam směřuje, a má možnost nastavit standard,“ říká Barry Eustance, bývalý pilot letecké společnosti, který nyní působí jako konzultant v leteckém průmyslu. „Nemusí se pouštět do žádných zkratek nebo rizik a může si dát na čas s testováním a laděním technologie.“

Sázky pro oba výrobce letadel jsou vysoké vzhledem k tomu, že modely A320 a 737 tvoří většinu tržeb a zisku obou společností. Ačkoli obě společnosti mají ve svém portfoliu větší letadla, je to právě tato kategorie letadel, která rozhoduje o jejich budoucnosti.

Málokdo považuje Boeing za zcela odepsaný. „Přestože jsou jeho problémy akutní, dají se napravit,“ říká Tim Clark, prezident dubajského dopravce Emirates. „Celá situace se dá zachránit. Stačí, aby správní lidé dělali správné věci s potřebnou technologií, a budou stejně dobří jako kdykoli předtím,“ dodává.

Existuje spousta proměnných, které by mohly plány na výrobu nové generace letadel ovlivnit. Opatrné regulační orgány, které se obávají o bezpečnost nových technologií, by mohly zpomalit certifikaci nových modelů. V celosvětovém měřítku se zároveň stále více ozývají hlasy požadující agresivnější prosazování udržitelného létání.

Hrozba z Číny

Strategicky nejnebezpečnějším problémem pro oba giganty v oblasti výroby letadel je ale čínská společnost Commercial Aircraft Corporation (Comac). Čínští dopravci jsou významnými zákazníky západních výrobců letadel a provozují přes dva tisíce úzkotrupých letadel Airbus a Boeing.

Dosud létají s úzkotrupým letounem C919 pouze čínské letecké společnosti, společnost Comac však letadla prodává i zahraničním zájemcům a prezident Si Ťin-pching uvedl letadlo C919 jako důkaz čínské „výrobní zdatnosti“. Podle Petera Bellewa, provozního ředitele začínající saúdskoarabské letecké společnosti Riyadh Air, se Comac stane do deseti let silným konkurentem v oboru, uzavírá Bloomberg.

Autor: