Ukázal to výzkum spotřebitelské důvěry a investičních záměrů společnosti Nielsen.
"Zatímco Evropané by v případě potřeby nejvíce šetřili na novém oblečení, značkách potravin a na zábavě mimo domov, Češi by se pokusili ušetřit na výdajích za energie. Zde se nepochybně projevuje průměrná vyšší životní úroveň EU ve srovnání s ČR," uvedla ředitelka klientských služeb společnosti Nielsen Jana Voldřichová.
ČTĚTE TAKÉ: |
Černé vidění pracovní budoucnosti
Výrazně negativní ve srovnání s Evropou je v Česku vnímání vývoje pracovního trhu. Dle výzkumu mírně klesá optimismus ve vyhlídkách na nové zaměstnání. V Evropě mírně převažují pesimisté, i když jich nepatrně ubývá. Optimismus při zvážení vyhlídek na získání pracovního místa v následujících 12 měsících vyjadřuje pouze 27 procent respondentů. V Česku to lidé vidí ještě černěji - 84 procent dotazovaných hodnotí vyhlídky na získání nové práce negativně.
Co sledoval výzkum:Výzkum spotřebitelské důvěry a investičních záměrů společnosti Nielsen je prováděn od roku 2005 a sleduje spotřebitelskou důvěru, hlavní obavy a investiční záměry mezi více než 28 tisíci internetovými uživateli v 56 zemích světa. |
Na 71 procent Evropanů soudí, že se jejich země nachází v recesi. Jen 12 procent si myslí, že se situace do roka zlepší. 67 procent respondentů v ČR uvedlo, že je země v recesi, a 14 procent věří ve zlepšení situace v příštím roce.
Lidé ztrácí zájem investovat a spořit
Podle výzkumu ve druhém čtvrtletí globálně klesl zájem investovat a spořit volné peněžní prostředky. Lidé upouštějí od investic do nových technologií (-pět pct), do zábavy mimo domov (-čyři pct) a do dovolené (-tři pct). O tři procentní body se snížil zájem o spoření.
Češi jsou v porovnání s Evropany zodpovědnější. Lidé by peníze, které jim zbudou po zaplacení nezbytných nákladů, nejvíce vložili do úspor (45 pct), do penzijních fondů (34 pct) a do renovace svých domovů (33 pct respondentů).
Dvě třetiny lidí se snaží šetřit
Více než dvě třetiny globálních respondentů uvedly, že v porovnání se stejným obdobím loňského roku změnily své nákupní zvyklosti a snaží se šetřit na výdajích. Nejvíce se šetří na nákupu nového oblečení, zábavě mimo domov a výdajích na plyn a elektřinu.