130 let
Technologie společnosti BattSwap je založená na výměně baterií, která trvá 30...

Technologie společnosti BattSwap je založená na výměně baterií, která trvá 30 vteřin. | foto: Repro BattSwap

Původní zpráva

Češi zaujali výměnou baterií v elektromobilech. Investoři ocenili firmu na 100 milionů

Elektromobilita
  •   6:00
PRAHA - Nečekaně příznivý start svého podnikání zažila mladá česká firma BattSwap, která se zabývá vývojem systému na vyměňování baterií v elektrických autech. Společnost ID Corp CZ se do ní rozhodla investovat, ocenila ji na sto milionů korun. Sama se podle BattSwapu zabývá například technologiemi pro samodofukovací pneumatiky.

Battswap použije peníze od nového akcionáře na patentovou ochranu pro klíčové trhy a na přípravu pilotního projektu.

„Pro něj nyní vybíráme vhodné vozidlo. Tento pilotní projekt by byl realizován v Kalifornii, domově elektromobilu Tesla,“ líčí šestatřicetiletý manažer Radek Janků, který v minulosti působil mimo jiné ve stavební společnosti Skanska a sám se podílel na podpoře mladých firem.

Elon Musk ukázal novou Teslu - Model 3. Objednalo si ji už 130 tisíc lidí

Jeho BattSwap, založený loni v únoru, je jedním z osmi projektů, které zaštiťuje nový podnikatelský inkubátor Prague Startup Centre. Firma má ambici zkrátit dobu nabíjení elektromobilů a zároveň snížit jejich provozní náklady.

Pro lepší představu: technologie BattSwappu, velmi zjednodušeně, spočívá v tom, že vůz zajede na rampu a automat mu z útrob vyjme speciální baterii a vsadí do něj novou, nabitou.

Tento systém, jehož použití trvá podle promo videa půl minuty, se může stát alternativou ke klasickému nabíjení elektromobilu pomocí kabelů. To trvá minimálně několik desítek minut (u vozů značky Tesla), ale spíše několik hodin.

Technologie společnosti BattSwap je založená na výměně baterií, která trvá 30 vteřin.

BattSwap nevylučuje možnost budoucí spolupráce s už zmíněnou jedničku trhu, americkou automobilkou Tesla vedenou vizionářským miliardářem Elonem Muskem. Na její nový Model 3 už čekají v pořadníku desítky tisíc lidí, ačkoliv do výroby se dostane zřejmě až koncem příštího roku.

„Je to pro nás jedna z variant. Ale zaměřujeme se hlavně na nové firmy, které hodlají Tesle konkurovat. Ty vidí BattSwap jako zajímavou konkurenční výhodu. Spolupráce s nimi je jednodušší, protože u nich vstupujeme do procesu přípravy výroby a plánování a ne do zajetých kolejí. Konkrétní dohodu jsme učinili s firmou Artisense, která v Kalifornii vyvíjí plně autonomní automobily a má zájem náš systém uplatnit. Za ní stojí zkušení odborníci z Audi a BMW,“ popisuje Radek Janků.

Zástupci BattSwapu jednali také s francouzským ministerstvem životního prostředí o vývoji levného elektromobilu.

Sídlo zůstane v Litvínově

Firma nyní funguje hlavně z Prahy, na půl roku získala prostor ve středisku pro mladé firmy, který pražský magistrát spolu s organizací Czech ICT Alliance umístily do Paláce Adria na Jungmannově náměstí. V obchodním rejstříku však má BattSwap uvedenou litvínovskou adresu.

„V Litvínově máme sídlo firmy, vytvořili jsme tam prototypy, a není příliš důvod jej přesouvat. Při realizaci jednotlivých komponent budeme určitě využívat firmy z tohoto regionu,“ vysvětluje Janků.

Pro nový inkubátor mladých firem Prague Startup Centre – poskytující hlavně poradenství či asistenci při jednání s investory – jde o jeden z nejúspěšnějších projektů.

„Je skvělé vidět konkrétní úspěchy, které přišly v podstatě měsíc po otevření inkubátoru. Myšlenka, že Praha bude podporovat startupovou scénu, byla očividně správná,“ podotkla už dříve pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Autor: Michal Pavec