Podle deníku nejde o oficiální plán, v neoficiálních rozhovorech
ale čeští činitelé říkají, že v případě prodeje je nutné tahat za všechny nitky.
Nechtěné L-159Letoun L-159 konstrukčně vychází z osvědčeného typu letounů L-59, které dodnes létají v mnoha zemích světa. Jeho konkurenční výhodou měly být nízké provozní náklady a široké možnosti využití. Stroj byl vyvinut v souladu s požadavky NATO, je vybaven moderní elektronikou, na projektu se podílela řada zahraničních firem, mimo jiné z USA, Británie a Itálie. |
O kontraktu na vývoz 24 letadel L-159 tento týden jednal se svým iráckým protějškem Núrím Málikím český premiér vlády Petr Nečas. Po jednání řekl, že by Irák mohl projekt nákupu dokončit v krátké době.
Všechna jednází zkrachovala
Česko se kupce pro letadla L-159 marně snaží získat mnoho let. Podle dostupných informací zástupci Aera i českého státu jednali v posledních letech o prodeji letounu v řadě zemí, avšak zatím bez úspěchu.
Blízko kontraktu byla firma v roce 2003 v Indii, kde se L-159 dostala do užšího výběru, avšak Indie dala nakonec přednost britským strojům Hawk. Další jednání se uskutečnila například v Keni, Egyptě, Indonésii, Izraeli, Nigérii, Filipínách nebo Bolívii. Z evropských zemí se o L-159 zajímalo Slovensko, Polsko, Řecko či Maďarsko.