Na konferenci o uvažované výstavbě vysokorychlostních železnic to uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. ČR by se proto měla nejpozději do dvou let přihlásit ke spolupráci na výstavbě vysokorychlostních tratí a jejich napojení na síť v sousedních zemích.
Aktualita: |
"Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě," řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.
Ideální rychost?Vysokorychlostní železnice bude schopná konkurovat ostatním druhům dopravy, pokud bude dvakrát rychlejší než doprava automobilová a bude dosahovat poloviční rychlosti letecké dopravy, uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. |
V současnosti Česku hrozí, že plánovaný vysokorychlostní koridor z Berlína do Vídně nepovede přes Prahu a že se českému území zcela vyhne. "Pokud bude tento projekt schválen, tak do něj bude ČR obtížně vstupovat," zdůraznil Žaluda.
Čtěte také: |
Vlaky v Česku jsou třikrát pomalejší než auta
Rozvoji osobní železniční dopravy v Česku chybí podle Žaludy především vhodná infrastruktura. Železniční trati jsou v současné chvíli delší než silniční spojení a dojezdová doba vlaků je dvakrát až třikrát delší než v případě dopravy osobními automobily.
Jediná konkurenceschopná trať je v současnosti Praha - Ostrava, což se odráží i na ochotě soukromých dopravců na ní zavádět vlastní spoje.
Útok na letadlaPodle Ignacia Barrona z globálního sdružení asociace železnic UIC má vysokorychlostní železnice potenciál odlákat až polovinu cestujících letecké dopravě. Vůči letecké dopravě je zároveň daleko ekologičtější. Například z hlediska emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího dosahuje zhruba čtvrtinových hodnot. |
Pro české železniční dopravce bude znamenat uplatnění v mezinárodní dopravě a v neposlední řadě přinesou vysokorychlostní tratě občanům podstatné zkrácení dojezdových časů mezi metropolemi.
"Dnes nemá cenu bavit se o rychlostech kolem 300 kilometrů v hodině," uvedl Kušnír. V nejbližší době bude stačit rychlost kolem 200 kilometrů, které je možné dosáhnout s existujícím vozovým parkem. Pro Česko jsou prioritní vysokorychlostní tahy Berlín - Praha - Brno - Vídeň, Praha - Brno - Ostrava - Katovice a Praha - Mnichov.