130 let
Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem.

Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem. | foto: MAFRA - Karel Pešek

Zasypaná dálnice D8 bude v provozu včas, slíbil Sobotka

Ekonomika
  •   19:12aktualizováno  19:18
LITOCHOVICE (LITOMĚŘICKO) - Dálnice D8 přes České středohoří by měla být dokončena v termínu, tedy do konce roku 2016. Řekl to v sobotu předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) po návštěvě místa, kde se na rozestavěnou dálnici na Litoměřicku před dvěma lety sesunul svah.

Dokončení dálnice, kterou stát staví už víc než dvacet let, je podle premiéra prioritou vlády, na zprovoznění klíčové komunikace čeká i sousední Sasko.

Prachař narychlo řeší sesuv na D8. Zakázka míří bez soutěže Eurovii

Sobotka v sobotu jednal se zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zástupci zhotovitele a ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) o druhé fázi sanace sesutého svahu. Podle posledních průzkumů je ale geologicky nestabilní další asi čtyřkilometrový úsek nad rozestavěnou dálnicí.

Už kvůli Sasku

„Chceme, aby D8 byla v celé trase zprovozněna do konce příštího roku, takto bude vláda postupovat,“ řekl Sobotka. Dálnice D8 je podle premiéra klíčová i pro sousední Sasko. „Sasko má velký zájem, aby D8 byla zprovozněna, a já jsem potvrdil plán české vlády zprovoznit ji do konce příštího roku,“ doplnil Sobotka.

Na papíře vyčistí zavalenou D8 firma AZ Consult. Odvodnění vyjde na 40 milionů

Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic po vydatných deštích předloni v červnu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů. Dělníci v první fázi odtěžili desítky tisíc tun zeminy. 

Druhá fáze sanace by mohla začít v září. Zabývat se jí bude i vláda. „Budou to dva návrhy na jednací řízení bez uveřejnění tak, aby se na základě poznatků mohlo pokračovat plynule ve výstavbě a mohlo se pokračovat v odstranění toho závalu,“ dodal Sobotka. Jedno řízení se týká právě druhé fáze sanace u Litochovic, druhé řízení aktuálních problémů u Řehlovic na Ústecku.

Geologové varovali včas

Podle posledních měření je svah nestabilní nejen v místě sesuvu, problémové jsou další asi čtyři kilometry dálnice. ŘSD proto podle generálního ředitele Jana Kroupy nechá místo posoudit. „Z pohledu nestability je vidět, že mimo stavbu a zábory jsou vidět plošné sesuvy. My máme strach, aby nešlo opět k nějakému hloubkovému sesuvu,“ řekl Kroupa. Podle něj jde o úsek od mostu Dobkovičky po portál tunelu Prackovice.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.

Autor: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás