Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Otevřené obchody? Zboží online tím neutrpělo, Češi si nákupy z pohodlí domova oblíbili

V Česku se dnes otevřely obchody. Lidé do nich hned s nadšením zavítali. Někde se objevila i nákupní horečka. foto: Michal Turek, MAFRA

Původní zpráva
PRAHA - Ačkoli obchody už mohou třetím týdnem vítat zákazníky v kamenných prodejnách, tržby e-shopů se drží vysoko. Zdá se, že Češi si na nákupy z pohodlí domova během lockdownu zvykli a do prodejen aktuálně míří jen pro zboží, které se online pořizuje těžko.
  5:00

Přesto, že počty doručovaných balíků klesly, e-shopům se i nadále daří dobře a hlásí období slev. „Očekávali jsme mírné utlumení potom, co obchody opět otevřely po více než čtyřech měsících. Na našich číslech ale vidíme, že zákazníci nemají potřebu si od online nákupů odpočinout a stále platí, že i po otevření maloobchodu u nás objednávají také menší nákupy, které dříve pořizovali cestou z práce v supermarketu,“ sdělila serveru Lidovky.cz Pavla Hobíková, mluvčí e-shopu Mall.cz. „Je vidět, že si za poslední více než rok online nákupy své zákazníky našly.“ dodala.

A výrazný pokles zákazníků za poslední dva týdny nepozoruje ani další velký e-shop, Alza.cz. „Na našem celkovém obratu se otevření prodejen negativně neprojevilo. Online nakupování zákazníkům přináší výhody, jako je pohodlí a bezpečnost při nákupu i veškerý sortiment na jednom místě – a ty oceňují i po rozvolnění protipandemických opatření,“ uvedla mluvčí firmy Daniela Chovancová.

DAVID: Zelenina je dar. Deprimuje mě, že se ta ‚nehezká‘ neprodává v každém obchodě

Ani uvolnění maloobchodu se přitom neobešlo bez front před prodejnami, nejčastěji u těch s obuví, módními oděvy či se sportovním vybavením – zkrátka se zbožím, jež se bez vyzkoušení neobejde. V případě elektroniky, mobilních telefonů a herních konzolí, vybavení do domácnosti, deskových her či dětských hraček však podle oslovených e-shopů stále platí, že s objednáním online Češi ani nadále neváhají.

Přesto rozvolnění vneslo do světa online obchodu nový trend. Některé e-shopy kvůli očekávanému poklesu zájmu zavádějí výprodeje, jimiž se snaží zákazníky udržet. „V reakci na rozvolnění jsme připravili speciální kampaň Denně stovky slev, do které zapojujeme tisíce výrobků napříč sortimentem, které nabízíme s nejnižší cenou v rámci celého trhu,“ uvedla například mluvčí Mall.cz.

Záplava balíků polevila

Že ne všichni Češi nákupům po internetu během lockdownu přivykli, ale naopak ukazují počty zásilek, které denně přepravují tuzemské logistické firmy. Pokles o zhruba 50 tisíc podaných zásilek za den eviduje od otevření maloobchodu například pošta.

„Česká pošta zaznamenává v souvislosti s vývojem protiepidemických opatření v různých odvětvích ekonomiky změny v trendech v přepravě balíků. Zatímco v nejsilnějším letošním týdnu jsme měli průměrné denní podání 250 tisíc balíků, tak v uplynulém týdnu, kdy se začaly otevírat obchody, to bylo necelých 200 tisíc balíků,“ uvedl pro Lidovky.cz mluvčí České pošty Matyáš Vitík. „I přes mírný pokles se stále pohybujeme nad úrovní roku 2019, kdy jsme ve stejném týdnu měli průměrné podání přes 170 tisíc balíků,“ dodal.

Jak webu Lidovky.cz sdělil také ředitel logistické společnosti DPD Miloš Malaník, i jeho firma zaznamenala pokles přepravovaných balíků. „S otevřením kamenných obchodů jsme pokles zásilek samozřejmě očekávali,“ konstatoval s tím, že konkrétní čísla zatím DPD k dispozici nemá.

Některé továrny našly cestu k vakcinaci zaměstnanců, očkování ve firmách přitom vláda zatím nepovolila

Přestože růstovou tendenci obchod po internetu sleduje už několik let, lockdown tomuto odvětví zásadně nahrál. Podle údajů společnosti Shoptet od začátku pandemie vzniklo více než 5500 nových internetových obchodů. Češi vloni utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun, což je meziročně o zhruba 62 miliard korun více.

„Zrychlení e-commerce, které jsme zažili v loňském roce, by za normálních podmínek trvalo přibližně tři roky. Pandemie rovněž ukázala, že je na trhu prostor pro nové hráče,“ dodává Samuel Huba, ředitel Shoptetu.

„Trh balíků roste neustále. Doba předeshopová, kdy v balících maximálně posílaly matky svým synům na vojnu šišky salámu, je pryč,“ uzavírá Vitík.

Témata: Firmy a trhy