Pondělí 9. prosince 2019svátek má Vratislav 7 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
27. dubna 2019 10:11 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

První tři nové vlaky z Číny si Leo Express doveze v druhé polovině roku

Vizualizace nového vlaku společnosti Leo Express z února 2018. Výrobcem je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vizualizace nového vlaku společnosti Leo Express z února 2018. Výrobcem je... | foto: Leo Express

Peking První vlaky, které společnost Leo Express koupila od čínského výrobce CRRC, dorazí do České republiky ve druhé polovině letošního roku. Poté budou testovány na okruhu ve Velimi. O podrobnostech dodávky jednal v Číně v těchto dnech generální ředitel firmy Leo Express Peter Köhler.

Dopravce si u čínského výrobce objednal tři elektrické soupravy s opcí na dalších 30, spolupráce bude mít hodnotu přes pět miliard korun. „Leo Express se podílel na vývoji designu vlaku. Nyní jsme ve fázi krátce před dodáním vlakových jednotek do České republiky,“ sdělil Köhler v Pekingu, kde se zúčastnil hospodářského fóra českých a čínských firem. Uspořádala ho Hospodářská komora ČR v rámci cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny.

Firma se v Číně v první fázi dohodla na dodávce tří vlakových souprav, vyrobí je CRRC Zhuzhou, což je dceřiná společnost CRRC. „Postupně pak budeme čerpat další vlaky, které chceme nasadit v České republice, ale i v Polsku, na Slovensku, případně i v západní Evropě,“ poznamenal Köhler.

Výběr společnosti CRRC zdůvodnil tím, že čínská firma byla ochotna vyvinout nový vlak podle požadavků Leo Express. „Je výjimečný tím, že má náš design a náš vlakový systém, který jsme vyvinuli,“ řekl Köhler. Souprava podle něj bere v potaz také ergonomické požadavky zákazníků Leo Express. Na výrobě se podle něj podíleli i čeští subdodavatelé, jako jsou designérská studia a dodavatelé komponent.

Smlouvu se CRRC podepsal Leo Express v prosinci 2016, první vlaky chce do provozu nasadit do konce letošního roku. Předtím musejí být soupravy schváleny k provozu, tedy získat homologizaci. Tento proces se uskuteční na testovacím okruhu ve Velimi. Podle Köhlera bude první schválení určeno pro polský, český a slovenský trh. Lidové noviny loni v srpnu napsaly, že pro čínskou společnost může být certifikace pro evropské tratě možností, jak vstoupit na evropský trh.

Výroba pro Leo Express je první zakázkou CRRC v Evropské unii. „Česká republika se díky této spolupráci se CRRC stala klíčovou zemí pro rozvoj železničních aktivit CRRC,“ poznamenal tiskový mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Tuzemské rychlostní maximum

Köhler řekl, že vlaky budou jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a společnost je využije pro komerční i zakázkový provoz. „Do budoucna chceme s tímto produktem také do Německa, kde už jezdíme na trati Berlín - Stuttgart a ucházíme se i o regionální soubory,“ podotkl.

Soukromý dopravce Leo Express patří podnikateli Leoši Novotnému, provoz zahájil v roce 2012 na lince Praha-Ostrava. V současnosti provozuje síť vlakových i autobusových spojení v sedmi zemích střední a východní Evropy. Loni firma přepravila svými vlaky a autobusy 1,8 milionu cestujících, což je meziročně o 20 procent více. Obrat skupiny za rok 2018 vzrostl o více než 120 procent a dosáhl 800 milionů korun. Letos Köhler očekává tržby kolem jedné miliardy korun.

ČTK
Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Ranč Zorro pedofilního milionáře Jeffreyho Epsteina v poušti v Novém Mexiku,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Až patnáct procent mladých žen trápí záhadná nemoc. Lékaři si s ní nevědí rady

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Syndrom PCOS výrazně komplikuje početí. Problémy s ním trápí stále více Čechů. Některé rodiny pořízení potomka příliš...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Sexting | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...