V současné době zde působí přes 40 různých výrobců automobilů, od velkých a známých značek, jako jsou Vauxhall, skupina Jaguar Land Rover nebo třeba zahraniční Toyota a Nissan, přes malé ale prestižní jako Rolls-Royce, Aston Martin či Bentley, až po opravdu miniaturní a málo známé specializované značky jako Ariel, Radical nebo TVR.
Jednou z hrozeb breitu je i to, že Londýn již nebude lákat ty nejchytřejší mozky z celého světa. |
„Nikdo neví, co se stane, pokud Britové rozhodnou ve prospěch opuštění EU, ale je jasné, že by musely být znovu vyjednány významné dohody pro dodávky na evropský trh. Nechceme spekulovat o výsledcích takových jednání ani případném dopadu, který mohou mít na britskou výrobu,“ říká opatrně Frank Tiemann, tiskový mluvčí výrobce luxusních vozů Rolls-Royce.
Rolls-Royce patří k těm menším automobilkám, které by brexit nemusel zasáhnout příliš silně, protože mohou těžit ze své příslušnosti k nadnárodnímu koncernu. Společně s Mini totiž Rolls-Royce patří skupině BMW. „Jakožto významný zaměstnavatel, exportér a domácí investor jsme Británii oddáni,“ potvrzuje Tiemann, že je pro Rolls-Royce nemyslitelné, aby uvažoval třeba jen o částečném přesunu výroby.
I přesto si je značka vědoma toho, že setrvání v EU je v zájmu britského průmyslu. Podle Tiemanna je jasné, že volný pohyb komponent, hotových produktů i zkušených pracovníků v EU jsou věci pro britské firmy výhodné. „Věříme tedy, že Británie by na tom byla lépe, kdyby zůstala aktivním a vlivným členem EU, aby mohla spoluvytvářet evropskou regulaci, které se bude muset Británie podřídit ať už je členem Unie, či nikoli,“ vysvětluje podstatu výhody setrvání v EU mluvčí Rolls-Roycu.
Pro menší značky, za kterými nestojí nadnárodní koncerny, by ovšem brexit mohl být zásadním problémem. Mnozí malí výrobci zažívají růst, někteří (třeba TVR či Bristol) se chystají na obnovení výroby a jiní v podstatě prochází restrukturalizací. Vystoupení z EU a zvýšení některých nákladů či případná nejistota v oblasti legislativy a regulace by je ale mohly uvrhnout do krize. Žádná ze zhruba patnácti oslovených značek ale na otázky LN ohledně dopadů brexitu neodpověděla.
Malé britské automobilky často vyrábí kabriolety a roadstery. Jak vypadá světový trh s automobily bez střechy, čtěte v pondělí 27. června v magazínu Index LN. Na stáncích s Lidovými novinami.