Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Proč ČT vysílala Mattoni koncert? Podporujeme zdravý životní styl, říká Dvořák

Média

  7:00
PRAHA - Je správné, když veřejnoprávní televize vysílá v hlavním čase celovečerní show, která propaguje soukromou firmu? Pro vedení České televize to problém není. "Při spolupráci s komerčními subjekty si stanovujeme přísná pravidla," uvádí k tomu generální ředitel Petr Dvořák v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Petr Dvořák - generální ředitel ČT foto: ČTK

Před dvěma týdny se na obrazovkách veřejnoprávní televize objevil živý přenost z akce, kterou pořádala společnost Karlovarské minerální vody. Pořad vysílaný v době s nejvyšší sledovaností si s ničím nezadal s devadesátiminutovou reklamou. Jak upozornil server Lidovky.cz, na záběrech se nesčetněkrát objevilo logo sponzora a z vody značky Mattoni se před televizními kamerami míchaly i koktejly. "Byla to zábava pro celou rodinu," oponuje generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Spolupráce Mattoni a České televize

Přenos z koncertu není jedinou spoluprací mezi Mattoni a Českou televizí. Na jaře letošního roku se v ulicích objevila rozsáhlá billboardová kampaň k 60. výročí vysílání ČT, celou ji platila právě společnost Karlovarské minerální vody. Na oplátku televize začala natáčet třináctidílný seriál Prodavač vody o zakladateli firmy Heinrichovi Mattonim. Ani tím spolupráce Karlovarských minerálních vod a televize nekončí. Logo firmy se na obrazovce objevuje i při udělování kulturních cen, třeba při příležitosti vyhlašování cen Magnesia Litera či Českého lva.

Server Lidovky.cz se o spornou spolupráci veřejnoprávní televize a společnosti Karlovarské minerální vody zajímá dlouhodobě a chtěl proto znát detaily přímo od ředitele ČT Dvořáka. Ten si čas na schůzku nenašel, souhlasil pouze s písemnou formou rozhovoru.

Lidovky.cz: Proč se ČT rozhodla vysílat Mattoni Koktejl Festival v prime time a na hlavním kanále?
Protože v tu chvíli se tato show na Václavském náměstí odehrávala. A protože nedělní večery patří na ČT1 rodinné zábavě. Z hlediska televizní terminologie jsme tento zábavní pořad navíc vysílali v časovém pásmu označovaném "late prime time", tedy po hlavním primetimovém pořadu od osmi hodin večer, kterým byly Četnické humoresky.

Lidovky.cz: Nenaplňuje tento pořad definici product placement?
Na odvysílání pořadu byla uzavřena nejen smlouva o podmínkách pořízení zvukově obrazového záznamu, ale i klasická sponzorská smlouva. Veškeré obchodní plnění, které se zde objevilo, bylo tedy řádně ošetřeno.

Spolupráce ČT a soukromé společnosti nevadí:

Lidovky.cz: V oficiálním vyjádření jste zmínili, že vysíláním Mattoni koktejl festivalu splňujete společenskou povinnost. V čem konkrétně jde v takovém případě o službu veřejnosti?
První program České televize je ze své definice rodinným kanálem, který cílí na nejširší publikum a nabízí mu mimo jiné pořady, které jej pobaví a u nichž si odpočine. I to je součást koncepce veřejné služby ČT1, do které spadají také přímé přenosy z nejrůznějších zábavních kulturních událostí. Pořad vysílaný z Václavského náměstí, na kterém se objevili přední čeští muzikanti, do této kategorie náleží. Navíc ukazoval, že je možné bavit se i bez alkoholu, což splňuje jeden z významných směrů působení České televize na zejména mladší cílové skupiny, a to podporu zdravého životního stylu.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák

Lidovky.cz: ČT často zmiňuje BBC jako svůj vzor. Myslíte si, že by bylo možné, aby BBC takto úzce spolupracovala se soukromou firmou a propagovala ji na obrazovce?
BBC je do jisté míry vzorem všech veřejnoprávních televizí v Evropě. To ale neznamená, že jej také všechny v detailu kopírují a následují, protože každá země má svá specifika a své tradice. Nicméně právě BBC má jak prostřednictvím své dceřiné společnosti BBC Worldwide, tak i dalších aktivit velmi ambiciózní obchodní strategii a i BBC na řadě projektů spolupracuje se soukromými subjekty.

Lidovky.cz: Jak přesně se ČT finančně podílí na natáčení seriálu Prodavač vody o zakladateli firmy Mattoni? Kolik bude natáčení stát?
Celkový rozpočet seriálu bude jasný až po uzavření koprodukční smlouvy, respektive po všech pracích souvisejících s průzkumem realizace. Předpokládám ale, že bude obdobný jako u jiných srovnatelných, dobových a výpravných projektů, tedy do 100 milionů korun.

Lidovky.cz: Zveřejníte částku, kterou Karlovarské minerální vody zaplatily za billboardovou kampaň České televize?

Karlovarské minerální vody

Společnost Karlovarské minerální vody jsou největším výrobcem balených vod v Česku. KMV založil karlovarský rodák Heinrich Mattoni. Společnost stáčí vody známých značek jako Mattoni, Magnesia a Aquila.

Karlovarské minerální vody zaplatily billboardovou kampaň, kterou se rozhodly využít pro prezentaci své značky v blízkosti tradiční a silné značky České televize. Tato otázka by tak měla směřovat na KMV, protože daná kampaň pro Českou televizi náklady neznamenala.

Lidovky.cz: Kde je pro Českou televizi hranice při spolupráci s komerčními subjekty?
Hranice jsou dány zvnějšku, platnou legislativou a přísným Kodexem ČT, ale stanovujeme si i ještě přísnější pravidla vnitřní. Například u dětského kanálu ČT :D jsme se rozhodli, že nebudeme vysílat spotovou reklamu vůbec, protože děti často neodlišují, co je program, co reklama a jaký je její účel. Déčko má být bezpečným prostorem pro malé diváky, kam spotová reklama nepatří.

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...