130 let
V podání Jamese Bonda má product placement jiskru

V podání Jamese Bonda má product placement jiskru | foto: Reprofoto

Všechno má svou stinnou stránku

Média
  •   0:03
REKLAMNÍ GLOSÁŘ Všechno má svou stinnou stránku. Právě to praví jedna prupovídka z knihy Tři muži ve člunu autora Jeroma Klapky Jeroma. Někdy člověk neví, jestli má mít radost nebo se zlobit.

Nejsem žádným zvláštním příznivcem product placementu (neboli umísťování konkrétních komerčních značek do filmů či jiných audiovizuálních děl), obzvlášť ne v té podobě, v jaké ho doposud prezentovala česká kinematografie a televizní průmysl – z tři roky starého filmu Svatba na bitevním poli si, myslím, nevybavím nic, než že tam úplně všechny postavy jezdily stejnou automobilovou značkou a bylo jedno, zda byly kladné či záporné a jestli jejich sociální původ směřoval do Francie nebo do místního JZD. Tvůrci starých dobrých Bondovek alespoň věděli, že Aston Martina může mít jenom Bond. O oslavě Teska v Ordinaci v růžové zahradě, kvůli níž zahájila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání s televizí Nova správní řízení, nemluvě. Vyzněla podobně, jako když v jisté inscenaci z doby mého dětství sdělila paní Zápotocká s láskyplným úsměvem panu Zápotockému: "Tvoje slova z ustavujícího sjezdu stále platí."

Že by některý český film či inscenace spojil product placement s vtipem či humornou situací, si mohou nechat tvůrci, inzerenti i diváci opravdu jen zdát.

Svým způsobem by mě tak mohlo těšit, že je tato obskurní propagace na českých obrazovkách stále ještě nelegální a ve filmu maximálně trpěná. A že schválení zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, který ji měl za určitých podmínek legalizovat, nejspíš nabere v českém parlamentu zásadní zpoždění a vrátí se z třetího do druhého čtení. Ale moc mě to netěší. Zaprvé proto, že důvodem ke zpoždění je nekvalitní práce poslanců – většinu námitek, kterou nyní ke zmíněné normě vznesli, mohli vznést už ve druhém čtení, a tehdy se tyto námitky měly vyřešit.

A za druhé proto, že nepřijetí zákona neznamená, že product placement nebude existovat. On už tu je. Chybí jen jeho pravidla.

Autor: Jaroslav Krupka
  • Vybrali jsme pro Vás