130 let
Současný ministr dopravy Dan Ťok v minulosti působil v představenstvu firmy...

Současný ministr dopravy Dan Ťok v minulosti působil v představenstvu firmy Skanska. | foto: František Vlček, Lidové noviny

Možná korupce v české pobočce Skansky? Firmě tehdy šéfoval ministr Ťok

Ekonomika
  •   11:33
Stavební společnost Skanska čelí podezření, že byla v roce 2008 zapletena do korupčního skandálu. Firmě tehdy šéfoval současný dopravy ministr dopravy Dan Ťok, nominovaný hnutím ANO. Na problém narazili v roce 2011 švédští interní auditoři. Podle nich česká pobočka firmy podivně vyvedla ze svého hospodaření nejméně 100 milionů korun.

Peníze Skanska poslala firmě, se kterou spolupracovala na zakázce na dostavbu silnice R7. Tyto peníze měly následně jít na úplatky. O celém korupčním skandálu společnosti Skanska informoval v úterý Český rozhlas Radiožurnál.

V roce 2008, kdy Dan Ťok řídil Skansku - dceřinou společnost švédského stavebního gigantu, vyhrála firma společně s dalšími výběrové řízení na dostavbu silnice R7 za 2,2 miliardy korun. Skanska byla vedoucím konsorcia se 71,5 procenty z celé zakázky. Geosan Group měl 18,5 procent a EDS 10 procent.

O dva roky později se Skanska dobrovolně vzdala 16,5 procent ze zakázky ve prospěch Geosan Group. Skanska tak přenechala této společnosti podíl v hodnotě 367 miliónu korun.

Za všechno může Geosan

Superbyznys s toxickými kaly. Firmě Geosan připlouvá miliardový tendr

Geosan získal peníze, ale místo aby začal sám stavět, zpětně si u Skansky objednal výstavbu mostu na R7. Jenže za mnohem méně.

Podivný převod zkoumali auditoři Skansky. Podle nich totiž mohlo jít o způsob, jak z firmy vyvézt peníze. Dva zdroje, jejichž identitu zná redakce Českého i Švédského rozhlasu, tvrdí, že šlo o peníze na úplatky.

V prosinci 2011 si management Skansky předvolal Ťoka a chtěl podivný převod vysvětlit. Podle dvou zdrojů Radiožurnálu auditoři došli k závěru, že se jednalo o korupční platbu. Ťok ale po návratu do Česka ve funkci zůstal.

Zeman jmenoval exšéfa Skansky Ťoka novým ministrem dopravy

„Skanska byla vedoucí konsorcia a část dělal Geosan. Otázka interního auditu byla, jestli to byla logická struktura nebo ne a jestli to je standard, který chceme. My jsme řekli, že je to struktura, kterou jsme podědili z minulosti a kterou máme,“ řekl ke kauze ministr Ťok.

Dnešní ředitel české pobočky Roman Wieczorek  tvrdí, že Skanska podlehla nátlaku svého partnera a pro lepší obchod mu přenechala 360 milionů. 

Samotný Geosan Group nechtěl případ příliš rozebírat. „Navýšení objemu prací společnosti Geosan bylo s ostatními účastníky Sdružení dohodnuto již na začátku. Ke způsobu dotazování a ostatní otázky ponechá Geosan bez komentáře,“ napsala Vlasta Konšelová PR managerka společnosti. 

Autor: Lidovky.cz
  • Vybrali jsme pro Vás