Evička, jak nové tramvaji v dopravním podniku říkají, dostala v pondělí "průkaz způsobilosti drážního vozidla", což je obdoba technického průkazu. Za sebou má půl roku testování a 34 zkoušek, které prověřovaly, jak se bude chovat v různých situacích.
Testování mimo jiné ukázalo problémy s hlukem a vibracemi, na než si stěžovali lidé v domech kolem tramvajové trati hlavně v centru města. "Museli jsme vyměnit prvky, které mají vliv na odpružení vozidla, podařilo se tak hlučnost v měřených domech snížit o 40 procent," řekl provozně technický ředitel Ludvík Lavička.
Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů, zhruba v polovině je rozdělena "harmonikou". Ve srovnání s dosavadními vozy je vnitřek o osm centimetrů širší. Zvenčí je tramvaj díky moderním materiálům širší jen o tři centimetry. Vůz přišel dopravní podnik na 38 milionů korun bez DPH, ty další už by měly být o šest milionů levnější.
Konstruktéři Pragoimexu ušili novou tramvaj Liberci na míru. "Žádné zásadní změny projektu jsme dělat nemuseli, teď ale chceme nechat tramvaj alespoň půl roku v ostrém provozu, aby se případně vychytaly nějaké další drobné nedostatky, teprve pak ji začneme nabízet dalším zájemcům," uvedl generální ředitel Pragoimexu Jaroslav Křemen. O tramvaj už projevila zájem další česká města a také města na Slovensku.
Pro dopravní podnik je Evička první plně nízkopodlažní tramvají, jezdit bude z Lidových sadů pod Ještěd do Hanychova. V Liberci jezdí ještě dalších 12 vozů, které mají díky modernizaci nízkopodlažní nástup uprostřed, další se dokončuje. I když další tramvaje by dopravní podnik vyšly už jen na 32 milionů korun, zatím dostala přednost modernizace starých vozů.
Stojí ve srovnání s novým vozem zhruba čtvrtinu. "Pokud by ale bylo možné získat dotace na nové vozy z evropských fondů, určitě bychom to využili," řekl Wejnar. Pro dopravní podnik by to podle něj bylo výhodné, i když má možnost získat nejvýše 40 procent ceny - zhruba 13 milionů korun.