Deník MF Dnes zveřejnil dokumenty, které získal v průběhu pátrání po vlastnících plzeňské Škodovky v letech 2000 – 2004. Některé z nich naznačují, že Roman nemusel být pouhým najatým manažerem, který měl za úkol ozdravit bankrotující firmu a připravit jí na rozprodání.
Co říkají dokumenty?
MfD upozornila zejména na listinu ze 17. února 2004. V ní čtyři významní manažeři Škody Holding deklarují své plány na obsazení představenstva společnosti. Jedná se Martina Romana, Tomáše Krska, Jiřího Zapletala a Michala Koreckého.
ČTĚTE TAKÉ: |
Dokument dává Romanovi jistotu, že se v případě neúspěchu může kdykoliv do funkce nejvyššího šéfa společnosti vrátit. Dva dny po podpisu klíčového dokumentu se Roman stal generálním ředitelem ČEZ.
Na listině je pozoruhodné zejména to, že o obsazení nejvyšších pozic firmy se v ní domlouvají na místo vlastníků manažeři. Z toho by podle deníku mohlo vyplývat, že Martin Roman nemusí mluvit pravdu, když se jakémukoliv spojovaní s vlastníky Škodovky vehementně brání.
Politici: Roman by měl odejít i z dozorčí rady ČEZPokud se prokáže napojení bývalého šéfa energetické společnosti ČEZ Martina Romana na Škodu Plzeň, bude muset opustit funkci předsedy dozorčí rady ČEZ. "Jestli se tyto informace potvrdí, tak si nedovedu představit, že by byl i nadále v roli předsedy dozorčí rady. Spojení mezi energetickým koncernem a společností, která od tohoto koncernu následně dostává zakázky, to si opravdu představit nedovedu," řekl serveru iHNed.cz ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). |
Co říká Martin Roman?
Listinu, která mu zaručuje návrat do Škody, kdykoliv si zamane, Roman vysvětluje takto: "Pro krátkou dobu mezi odchodem ze Škody a jmenováním do funkce generálního ředitele ČEZ jsem si se svými bývalými spolupracovníky dojednal možnost návratu v případě, že pozici v ČEZ nezískám, což nebylo do poslední chvíle jisté. To se však nestalo a i tato poslední dohoda byla ukončena."
V písemném vyjádření ke zveřejněným dokumentům pak Roman vyvrací jejich pravost a opět deklaruje, že Škodu nikdy nevlastnil: "Pokud jsem byl na některých dokumentech z pozdější doby stále ještě veden jako vlastník či beneficient některé ze struktur, nemám o tom žádné povědomí a platí, že nemůže jít o pravdivý dokument. Nikdy jsem nebyl ani vlastníkem, ani beneficientem Škody," uzavírá Roman.
Proč by to měl být problém?
V případě, že by byl Roman skrytým vlastníkem či beneficientem Škody a zároveň generálním ředitelem jejího klíčového zákazníka - ČEZ, mohl by v rámci své pozice ovlivňovat udělování zakázek a vyvádět tak z polostátní akciové společnosti obrovské sumy ve prospěch jiné firmy. Jednalo by se o učebnicový příklad střetu zájmů, který by neměl v České republice obdoby.
Pokud jsou obvinění falešná, kdo za nimi stojí?
Sám Martin Roman několikrát zopakoval, že za údajnou kampaní proti němu stojí uhlobaron Pavel Tykač. Ten je jedním z nejbohatších Čechů, multimiliardář, majitel mosteckých dolů, velkopodnikatel v realitách a finančník. Roman tvrdí, že Tykač chce ČEZ vnutit své uhlí za vyšší ceny a vydělat tak na úkor akcionářů o sto miliard více. Protože je prý Roman díky svému obřímu jmění neúplatný a vlivný, musel být odstraněn.