Nárůst neuvěřitelných 80 tisíc procent zaznamenalo tento týden vyhledávání anglického výrazu „re-accommodate“, který by se do češtiny dal přeložit jako „znovu obsloužit“.
VIDEO: Američan nechtěl uvolnit zaplacené místo v letadle, surově ho vyvlekla ochranka |
Právě tak totiž komentoval šéf aerolinek United Oscar Munoz nedělní incident, kdy ochranka před odletem letu 3411 z Chicaga do Lousville násilím vytáhla z plně obsazeného letadla pasažéra, který odmítl uvolnit místo zaměstnanci letecké společnosti. Jen před měsícem přitom Munoz získal od magazínu PRWeek cenu za vynikající komunikační schopnosti.
Úctyhodný nárůst 1 900 procent zaznamenalo i slovo „volunteer“, anglicky dobrovolník, které ředitel třetího největšího leteckého dopravce také několikrát použil. Devětašedesátiletý lékař David Dao, který cestoval do nemocnice za svými pacienty, ale nakonec sám skončil v jiném zdravotnickém zařízení se zkrvaveným obličejem, by se však asi za dobrovolníka neoznačil. Čtěte: Muž násilím vyvedený z letadla se léčí v nemocnici, uvedl jeho právník
Po zveřejnění videozáznamu celé události pořízeného na mobilní telefon jedné z cestujících se tak Munoz a jeho dopis zaměstnancům, ve kterém jednání personálu označil za „zavedený postup“, stal na internetu terčem mnoha vtipů i reklamních kampaní konkurenčních aerolinek.
Lingvisté sdružení v American Dialect Society dokonce zvažují, že se z „re-accommodate“ stane eufemismus roku a zařadili jej vedle „alternativních fakt“, čímž administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa označuje prokazatelně nepravdivé informace, které sama šíří.
Napotřetí omluva
Svět se posmívá United Airlines. Vznikly parodické reklamy i odkazy na Klub rváčů |
„Je férové přiznat, že kdyby PRWeek vybíral Komunikátora roku nyní, cenu bychom Oscaru Munozovi nedali,“ reagoval na události posledních dní šéfredaktor magazínu PRWeek Steve Barrett s tím, že ocenění se vracet nebude. Rozhodné období je totiž od začátku října 2015 do začátku října 2016.
United přitom vzbudily rozruch už před pár týdny, kdy pracovníci společnosti zabránili nastoupit na palubu dvěma náctiletým dívkám oblečených v legínách. Podle firmy, která za svým rozhodnutím dodnes stojí, bylo takové oblečení na palubu letadla nevhodné.
Tentokrát však Munoz pod nátlakem veřejnosti otočil. Ve třetím prohlášení vydaném ve třech dnech nakonec uznal, že personál nejednal správně a že vina jde na vrub společnosti. Omluvil se dokonce už i Daovi, kterého doposud označoval za agresivního a za iniciátora potyčky.
„Stejně jako vy i já jsem rozrušen tím, co se stalo při tomto letu, a hluboce se omlouvám zákazníkovi násilně vyvedenému a všem zákazníkům na palubě. S nikým by nemělo být zacházeno tímto způsobem,“ uvedl Munoz.
Druhý kontroverzní šéf v řadě
Otázkou je, jestli zpytování svědomí nepřišlo pozdě. Kurz akcií mateřské firmy United Continental v úterý ztratil krátce po otevření 3,9 procenta a tržní hodnota společnosti tím klesla o zhruba 800 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 20 miliard korun. Nejen mezi akcionáři a manažery skupiny United se tak začaly objevovat hlasy volající po Munozově odstoupení.
Sedmapadesátiletý Munoz do čela United Airlines nastoupil ani ne před dvěma lety v září 2015. Ve funkci vystřídal jednoho z nejmocnějších mužů leteckého průmyslu přezdívaného „Král nebes“ Jeffa Smiseka. Ten byl nucen odstoupit poté, co na povrch vyplulo jeho ovlivňování dozorových úřadů.
Aerolince United po násilném vyvedení pasažéra výrazně klesají akcie |
Vedení United se Munoz ujal po dvanáctiletém působení v železniční společnosti CSX. Předtím pracoval mimo jiné i v pro telekomunikačního operátora AT&T a nebo – jak si internetoví uživatelé s chutí rýpli – pro výrobce sladkých nápojů Pepsi.
Je to přitom právě tato firma, jejíž skandál aféře United Airlines předcházel. Řadu obyvatel Spojených států totiž před nedávnem pobouřila reklamní kampaň Pepsi s modelkou Kendall Jennerovou. Děj reklamy totiž připomíná vlnu protestů za rovná práva černošského obyvatelstva, která se šíří napříč USA po několika případech kontroverzních zabití černochů příslušníky policie. To, že modelka se namísto focení nejprve přidá k pochodujícímu davu, pak dá napít ze své plechovky jednomu ze zasahujících policistů a následně se všichni začnou veselit, je mnohými chápáno jako znevažování těchto protestů.
Vysazují se i pasažéři v Evropě
Podle statistik amerického ministerstva dopravy je vyhození pasažérů z letu nepříliš obvyklé. United Airlines takto v roce 2016 museli odmítnout přepravu 3 765 lidem z celkových 86 milionů cestujících. Skoro 63 tisíc svá místa přepustilo dobrovolně. Situace, kdy je již usazený člověk nucen přepustit své místo někomu jinému, je však víceméně vzácností.
Svět se posmívá United Airlines. Vznikly parodické reklamy i odkazy na Klub rváčů |
I evropské letecké společnosti ale praktikují takzvaný overbooking, kdy prodají více letenek, než je skutečných míst v letadle. Počítají totiž s tím, že ne všichni cestující se k letu skutečně dostaví. Pokud se tak stane, náleží lidem ze zákona náhrady.
Aerolinky operující na území Evropské unie musí takové cestující přepravit příštím možným letem, postarat se jim o stravu a případně i ubytování. Odmítnutí cestující pak navíc mohou následně ještě žádat další finanční reparaci odvíjející se od délky zpoždění, se kterým nakonec byli přepraveni.
Nešťastníci, kterým se toto stane, dostanou přímo na letišti informační materiály, kde je všechno vysvětleno. Především ale nejsou vpuštěni do letadla, takže pěstní souboj v uličce mezi sedadly v tomto případě odpadá.