Malé kamery sledují, kdo se na obrazovku dívá a jak dlouho. Podle tvůrců sledovacích systémů je software schopen určit pohlaví, věkovou kategorii a v některých případech i etnickou příslušnost - a podle toho může reklamu pozměnit. Na obrazovce se tak může objevit reklama na žiletky zaměřená na muže, reklama na kosmetické výrobky pro ženy nebo na videohry pro teenagery.
Schopnost této technologie blíže identifikovat diváky je jedinečným přínosem pro inzerenty, kteří chtějí vědět, nakolik účinně se obracejí na své potenciální zákazníky.
Výrobci tvrdí, že jejich systémy jsou s to přesně určit pohlaví 85 až 90 procent lidí sledujících reklamu, zatímco přesnost zjišťování dalších údajů je ve fázi dalšího zdokonalování.
Velký bratr se dívá
Koncepce připomíná filmovou science-fiction Minority Report, v níž postava ztvárněná Tomem Cruisem vchází do nákupního centra a zjišťuje, že ho identifikovaly sítnicové snímače a promptně přizpůsobily reklamu, která ho pozdraví jménem.
Protože by sledování tváří mohlo někomu připomínat reality show Big Brother, výrobci systému si pospíšili s ujištěním, že o nic takového nejde.Zachytí-li systém obraz osoby sledující obrazovku, počítač jej ihned analyzuje. Žádné údaje se prý ale neuchovávají a žádné identifikační informace nejsou nikdy s reklamami spojovány.