Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Rozvoz jídel po osmé hodině večerní nekončí. Pro kurýry omezení neplatí, záleží na restauraci

Ekonomika

  17:31
Praha - Provozovatelé hospod, restaurací a dalších stravovacích zařízení hledají řešení, jak alespoň zčásti zmírnit následky vládního uzavření provozoven. Dneškem počínající proticovidová opatření vrací celou gastronomii do situace, jaké hospodští, pivovary, likérky i vinaři čelili na jaře.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto:  Tomáš Krist, MAFRA

‚Máme jeden pokus.’ Do listopadu se zavřou školy i restaurace, venku je zákaz alkoholu a skupin nad 6 lidí

Nynější možnost prodeje přes okénka ale pomůže v situaci úplného propadu tržeb ještě méně než během první vlny. Kdo může, zkusí tedy oprášit internetový prodej, případně rozvoz jídel.

Už v úterý začal minipivovar v brdském Kytíně oživovat přes léto utlumený největší český internetový záchranný projekt – Zachraňpivo.cz. Na větší nápor se připravují i firmy zaměřené na rozvoz jídel z restaurací. I tak ale zásadní bude jedině pomoc státu. Bez ní mnoho hospodských pandemii nepřežije.

I když v úterý ještě mohly restaurace fungovat, a tedy i vařit, rozvoz jídel už začal oproti předcovidovému stavu narůstat.

Rozvážka i po osmé večer

Středou počínaje mohou zavřené restaurace zákazníkům vydávat jídlo (například přes okénka) jen do 20. hodiny, To ale neplatí pro kurýry rozvážkových služeb, jako je třeba Dáme jídlo, Wolt, startup DoDo nebo aplikace Bolt Food.

Jejich zákazníci si tedy mohou objednat i po osmé večer. Pokud ovšem vybraná restaurace nebo fastfood bude vůbec fungovat.

„Už nyní evidujeme mírný nárůst zájmu, zvláště jsou opět silné obědové špičky v rámci pracovních dnů, kdy lidé na home office nemají tolik času a příležitostí vařit. Očekáváme, že tento trend od středy ještě posílí,“ uvedl včera pro Lidovky.cz Břetislav Stromko, ředitel společnosti Dáme jídlo, která je u nás lídrem rozvážkových služeb.

Dáme jídlo uvádí, že standardně roste meziročně na objednávkách o 40 až 50 procent. Od dubna meziroční růst zrychlil na 80 až 90 procent a po ukončení jarních proticovidových opatření se obnovilo původní tempo. Odhadovat celkový nárůst nynějšího zájmu je však v tento moment podle Stromka složité a předčasné.

Aplikace Bolt Food o hodinu prodloužila rozvozové časy a doručuje do půlnoci. „Intenzivně pracujeme na náboru nových partnerských kurýrů s cílem zajistit, aby všem zákazníkům, kteří si budou chtít objednat, byla objednávka doručena v co nejkratším možném čase,“ uvedl Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.

Většina restaurací však kvůli povinnému uzavření provozu přestane i vařit. „Někomu může okénko, povolené jen do osmi večer, nebo rozvoz jídel částečně pomoci. Náš další osud teď ale záleží hlavně na pomoci od státu a na dalším vývoji covidu. Obávám se, že korona hned tak nezmizí a vládní opatření potrvají déle než do slibovaného začátku listopadu,“ říká Luboš Kastner ze společnosti Hospodska a garant projektu Moje restaurace v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků.

Na 40 tisíc gastronomických zařízení u nás hledá horečně řešení, jak alespoň zčásti zmírnit nastávající propad tržeb. Prodej přes „hladová“, případně „žíznivá“ okna během první vlny covidu zčásti pomohl. Teď si od něj hospodští příliš neslibují.

Na rozdíl od jara si dnes kvůli zákazu konzumace alkoholu na veřejnosti lidé nemohou dopřávat pivo či klobásu před restauracemi. Chybí i velká část cyklistů a turistů, kteří na jaře prodej z okének často využívali. A blíží se zimní sezona, která na rozdíl od té jarní a letní znamená každoročně pokles návštěvnosti i bez ohledu na existenci covidu-19.

Dnes je pro hospodské situace vážnější i proto, že na jaře čelili první vlně pandemie ještě v relativně dobré ekonomické kondici. Skoro tři měsíce bez příjmů však srazilo gastronomická zařízení do ztrát a dluhů, které je teď nadále oslabují.

Zachraňpivo.cz opět v akci

Řešení hledá i více než pětistovka minipivovarů v Česku, většina z nich prodává nejvíc u výčepů ve vlastní restauraci. I v jejich případě teď padá odbyt téměř k nule.

„Okamžitě jsme zaktualizovali databázi pivovarů na webu Zachraňpivo.cz. A nové se už začaly hlásit. Tohle je pro minipivovary a vyznavače jejich produkce velká výzva. Uvidíme, jestli bude ze strany lidí stejně velký zájem jako na jaře,“ popsal přípravy Michal Pomahač mladší z kytínského pivovaru, který webový projekt provozuje.

Zachraňpivo.cz funguje jako databáze pivovarů a jejich nabídky, ze které si zájemci na internetu vybírají a objednávají a osobně si pak připravené množství ve vybraném minipivovaru vyzvednou. Na jaře tento projekt přilákal přes 300 pivovarů a stovky jejich zákazníků.

Podobný záchranný projekt na jaře provozoval i Český svaz pivovarů a sladoven. O jeho případném obnovení ale svaz ještě nerozhodl. 

Autor: