Výrobce Škoda Transportation dodává vozy městskému dopravci Metro Warszawskie. Ve finální montáži už je druhá souprava, která bude dokončená velmi brzy.
„Projekt aktuálně zaměstnává stovky lidí, a to nejen v rámci naší skupiny. Svařování hliníkových skříní a lakování probíhalo v Ostravě, finální montáž a první testování v Plzni. Na vývoji a výrobě se podílelo mnoho dodavatelů z Polska,“ řekl prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Podle něj jde o průlomovou zakázku v oblasti městských kolejových vozidel, protože tendr ve Varšavě byl při vyhlašování jedním z největších v Evropě. Varšava se stane osmým evropským hlavním městem, kde budou jezdit škodovácká vozidla. Součástí zakázky jsou dodávky náhradních dílů, simulátor, rozšířené záruky a školení.
Plně průchozí souprava
Podle viceprezidenta skupiny pro realizaci Zdeňka Sváty jde o nejmodernější plně průchozí soupravu. „Teď vstupuje do stadia oživování a typových zkoušek. Následovat bude statické a dynamické oživování. Výhledově jsou to týdny až měsíce jízdních zkoušek, abychom vše odladili. Jde o standardní proces, který musí podstoupit všechny nové modely,“ řekl.
Primátor Varšavy Rafal Trzaskowski kvitoval, že už se první nový vlak začal testovat. „Doufám, že se v hlavním městě objeví na jaře 2022. Obyvatelé se něj hodně těší, protože v polovině příštího roku budou dokončeny práce na výstavbě dalších stanic metra v Bemowu a Targówku,“ řekl.
Soupravy nabízejí přehledný vnější i vnitřní informační audiovizuální systém. Kapacita jedné soupravy je 1500 lidí. Skříň vozů je hliníková a vyrábí se v ostravském závodě Škodovky, největším obráběcím centru v Evropě. Délka jednoho vozu je 20 metrů a celková délka soupravy 118 metrů. Maximální rychlost souprav je 90 km/h. „Umožňují plnohodnotné elektrodynamické brzdění při všech režimech obsazení s preferencí rekuperačního brzdění, při němž je elektřina předávaná zpět do napájecí soustavy,“ dodal mluvčí plzeňské strojírenské skupiny Jan Švehla.