130 let
Řadící páka

Řadící páka | foto: Reprofoto

Starost o firemní auta se může vyplatit

  •   14:58
PRAHA - Téměř šedesát procent nově registrovaných osobních a lehkých užitkových vozů se řadí do skupiny firemních vozů. Výběr správného auta pro firmu se však liší od potřeb jednotlivců.

Pro nezasvěcené se možná jedná o okrajové téma, nicméně služební nebo chcete-li firemní automobily mají v automobilovém světě (zejména tom obchodním) značný vliv. Přibližně třetina z téměř 124 tisíc nově registrovaných osobních automobilů je totiž pořízena jako firemní automobil. Do tohoto počtu je potřeba přičíst také takřka všechny užitkové automobily, kterých se loni prodalo přibližně 50 tisíc. Snadným výpočtem dojdeme k tomu, že počet firemních automobilů je nadpoloviční, téměř 60procentní. Je tedy zřejmé, že se jedná o velký obchod.

Trh firemních vozů je potřeba rozdělit na dvě části. V jedné jsou drobní podnikatelé, kteří mají svůj automobil registrovaný na firmu nebo na fyzickou osobu. Ve druhé potom společnosti s větším či menším vozovým parkem, který dávají k dispozici svým zaměstnanců. První skupina se chová často podobně jako běžný soukromý zákazník. Velké společnosti, jejichž fleet, neboli „flotila“ čítá desítky či stovky vozů, však musí, co se týká automobilů, uvažovat poněkud jinak.

Nejdůležitější je zůstatková hodnota
Sám výběr automobilů je odlišný. Konkrétní vlastnosti daných vozů, o nichž se píše ve většině motoristických médií, ustupují do pozadí. Prim zde hraje finanční stránka věci. Automobily jsou spolu s jejich provozem totiž pro každou společnost nezanedbatelnou položkou a vhodným řízením vozového parku lze ušetřit značné prostředky.

Při výběru tak hraje významnou roli nejen sama nabídnutá cena vozu, která je samozřejmě jiná, když se kupuje jedno, anebo více aut, ale je potřeba také propočítat servisní náklady či sazby pojištění. Velmi významným ukazatelem, jenž může finanční charakteristiku každého automobilu zcela obrátit, je zůstatková hodnota při dalším prodeji. V neposlední řadě je potřeba zmínit různé způsoby financování, které lze pro provozování automobilů zvolit.

Na správu vozového parku neexistuje jednoznačné řešení, protože potřeby jednotlivých společností se značně liší. Ještě před nákupem samotných automobilů je vhodné spočítat, jakým způsobem je pro firmu výhodnější správu a nákup vozového parku zajišťovat. Zda se vyplatí vlastní člověk, případně tým lidí, nebo zda tuto činnost svěřit specializované firmě. Každé řešení má své přednosti i zápory. Trend je však takový, že stále více především větších firem si nechává svůj vozový park spravovat tak říkajíc na klíč. Doby, kdy součástí každého většího podniku byl také servis pro údržbu služebních vozů, jsou zkrátka pryč. Naštěstí.

Operativní leasing usnadňuje správu
Správa vozové flotily má blízkou spojitost s jejím financováním. Odhaduje se, že téměř šedesát procent firemních automobilů je financováno nějakou formou leasingu. V této oblasti přitom dochází k oslabování pozice finančního leasingu, který vítězí při financování soukromých vozů. Stoupá počet automobilů provozovaných formou leasingu operativního.

Tento v zahraničí velmi rozšířený způsob přinesla do české republiky v roce 1996 společnost LeasePlan. Zatímco operativní leasing tvořil v roce 2000 jen 3,5 % na leasingu firemních automobilů, v roce 2005 byl tento podíl již dvanáctiprocentní. Přitom potenciál je v tomto ohledu značný.

Operativní leasing spočívá v tom, že automobil, který si klient buď sám, nebo po spolupráci s leasingovou společností vybere, není jeho majetkem, ale majetkem leasingové společnosti. Ta jej klientovi za dohodnutých podmínek pronajímá. Splátky obvykle obsahují amortizaci vozu, servisní náklady, všechny potřebné daně, pojištění, ale také palivo. Pro klienta jsou výhody zřejmé. Náklady na provoz vozového parku jsou víceméně stabilní a předvídatelné. Zároveň je možné tímto řešením u dražších vozů „obejít“ limit pořizovací ceny automobilu 1,5 milionu korun, který lze daňově odepsat.

Velké společnosti mají většinou přesně daná pravidla na cenu, velikost, typ a případně také barvu služebního vozidla. A to pro každou pozici ve firmě. V České republice se ve firemních vozových parcích projevuje fakt, že mnoho firem má centrálu či mateřskou společnost v německy mluvících zemích. Nařízení o vozidlech vozového parku jsou mnohdy velmi striktní a orientovaná na německé značky. Mnohdy jsou kontrakty na nákup firemních vozů nadnárodními dohodami, kdy se velká společnost domlouvá na cenách a podmínkách přímo s automobilkou a ne s místními zastoupeními.

U společnosti LeasePlan, která v České republice provozuje největší počet vozů operativního leasingu (přes 18 tisíc vozidel), je nejčetnějším užívaným vozem Škoda Octavia. Za ní je Fabia pro referenty, která je těsně sledována vozy Volkswagen Passat, Ford Focus či Opel Astra. Prvním neněmeckým vozem v portfoliu společnosti LeasePlan je Renault Mégane na sedmém místě.

Autor: Petr Hanke
  • Vybrali jsme pro Vás