130 let
Nádraží - ilustrační foto.

Nádraží - ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Původní zpráva

Stát škrtá ve vedení Českých drah. Železničního obra bude řídit méně lidí

Ekonomika
  •   16:01
PRAHA - Začalo plánované zeštíhlení molochu jménem České dráhy. Konkrétně v jejích vedení: nově bude mít jejich dozorčí rada jen šest členů místo původních devíti. V dohledné době se můžou snížit i počty lidí v managementu, aby byl provoz drah lacinější a pokud možno efektivnější.

Radikální proměnu vedení firmy odstartoval takzvaný řídicí výbor drah, který je složený z nominantů několika ministerstev a je prodlouženou rukou státu – majitele ČD. Její členové ve středu odpoledne změnili stanovy státní společnosti, což v tomto případě znamená snížení počtu členů dozorčí rady. Z devíti na šest.

Dopravci mají prázdné vlaky a přicházejí o miliardy. Plán na krytí ztrát ze státní kasy ale existuje

„Všechny změny v orgánech jsou po mém schválení,“ řekl pro Lidovky.cz ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Z dozorčí rady, kterou i nadále povede známý ekonom Pavel Kysilka, odejde jeden ze zástupců odborů Jaroslav Pejša, kterému 5. května končí mandát.

Zasedat v ní dále nebude trio reprezentantů akademické sféry, kteří přišli kontrolovat firmu v době ministrování Dana Ťoka (za ANO). Jmenovitě Tatiana Molková, Josef Kolář a Libor Švadlenka. Aby byl počet členů dozorčí rady na požadovaných šesti, řídicí výbor ve středu ještě dovolil na zbývající místo Lenku Hlubučkovou. Jde o náměstkyni ministra dopravy pro řízení ekonomické a infrastrukturní sekce.

„Paní Hlubučková již delší dobu pracuje ve Výboru pro audit ČD, což umožní propojit tyto dva důležité orgány firmy,“ vysvětlil předseda řídicího výboru Jakub Kopřiva s tím, že v kontrolním orgánu dosud chyběl člověk přímo z ministerstva jakožto zástupce jediného akcionáře společnosti.

Za vším hledej úspory

Není tajemstvím, že za snížením počtu figur v dozorčí radě stojí i prosté šetření.

„Tímto rozhodnutím sledujeme především vyšší operativnost, efektivitu a úsporu nákladů. Naše rozhodnutí souvisí také s tím, že 5. května končí mandát jednomu ze současných tří zástupců zaměstnanců,“ dodal Kopřiva.

Už dříve ministr Havlíček připustil, že na drahách se nemá šetřit jen na lidech z kanceláří a nákladech, ale i přímo ve vedení. Začal se tak naplňovat plán nového šéfa ČD Ivana Bednárika na zeštíhlení firmy, která jen loni přišla na tržbách kvůli pandemii o pět miliard korun.

Zjednodušeně řečeno: lidé se báli či nemohli jezdit, což státní dopravce výrazně pocítil a už dříve vyhlásil zeštíhlení v administrativě a dočasné snížení platů u lidí, kteří na těchto pozicích zůstanou. Dopravce měl v době lockdownů v průměru obsazenou pětinu sedadel, teď to bude zřejmě ještě méně.

V pololetí prodělaly ČD bezmála dvě miliardy, celkový účet za rok 2020 bude samozřejmě ještě mnohem horší. Ekonomickou katastrofou je pak de facto úplný výpadek linek do zahraničí. Navíc - stejně jako jiní železniční dopravci - už od konce léta čekají na státní pomoc, která je nyní na schvalovacím kolečku v Bruselu. Problém je, že tam odešla z ministerstva dopravy až v lednu.

Kdo bude další na řadě?

Se změnami ve vedení se začalo logicky od dozorčí rady, kterou nominuje výše zmíněný řídicí výbor. Její členové dohlíží na představenstvo, tedy nejvyšší manažerské vedení ČD, a jeho řízení firmy.

Nově bude zasedat ve složení: Lenka Hlubučková, Pavel Kysilka, Jan Vrátník a Vojtěch Kocourek, Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb. Poslední dva jmenovaní jsou odboráři, kteří musí mít v dozorčí radě třetinové zastoupení.

Dozorčí rada volí a odvolává členy představenstva. Podle zdrojů serveru Lidovky.cz se hovoří o budoucím snížení počtu členů představenstva z pěti na tři. Stejně tak mají zeštíhlet i další patra pod představenstvem. Jak přesně to bude vypadat, ale zatím není jasné.

Autor: Michal Pavec
  • Vybrali jsme pro Vás