130 let
České firmy našly díru na trhu. Začínají se specializovat na důchodce

České firmy našly díru na trhu. Začínají se specializovat na důchodce | foto: Shutterstock

Dnes v LN

Tahle země není pro starý

Ekonomika
  •   7:00
PRAHA - Lidé nad šedesát let nemají ve firmách šanci. Pracuje v nich jen minimum zaměstnanců. Starší pracovníci jsou prý pomalí, neumějí jazyky, mají zkostnatělé návyky a odpor k novým technologiím. Vyplývá to z velké ankety LN, které obeslaly manažery 44 velkých firem v Česku.

Více než 900 šedesátiletých zaměstnávají České dráhy, je to však jen 3,5 % z celkového počtu pracovníků. Navíc se jich chtějí zbavit. "Rozhodující je kvalita zraku a sluchu, starší lidé s tím mají problémy. Nabíráme proto hlavně mladší lidi," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Česko stárne
Česko přitom nezadržitelně stárne. Zatímco dnes je 15 % obyvatel starších 65 let, za půl století to bude již třetina obyvatelstva. Firmám nezbude než zaměstnávat i seniory.

Ačkoli je trend jasný, ani obchodníci se příliš nesnaží tuto cílovou skupinu zaujmout. Reklamy pro lidi v aktivním věku hýří nápady, ale pro seniory se invence reklamních agentur zmůže jen na ohnutá záda s mazáním na revma. Přitom třeba v USA jsou právě starší lidé ceněnými spotřebiteli. Kupují 40 % všech aut a jejich nákupy přes internet již přesáhly sedm miliard dolarů.

Autoři: Vladimír Kaláb, Pavla Francová
  • Vybrali jsme pro Vás