Čtvrtek 24. června 2021svátek má Jan 16 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Pokuta se zvláštním významem: Google ve Francii zaplatí šest miliard za upřednostňování vlastní reklamy

Logo společnosti Google spadající pod Alphabet. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo společnosti Google spadající pod Alphabet. | foto: Reuters

Paříž Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní, oznámil v pondělí francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Rozhodnutí pokutovat Google má zvláštní význam, protože jde o první rozhodnutí na světě zaměřené na složité algoritmické aukční procesy, na které on-line reklama spoléhá,“ uvedla ředitelka úřadu Isabelle de Silvaová. Dodala, že konečná pokuta je nižší, protože se úřad s americkou firmou dohodl. Detaily ale neupřesnila. Google se podle francouzského úřadu proti rozhodnutí odvolávat nebude.

„Změny budeme v příštích měsících testovat a dál vyvíjet, než je zavedeme v širším měřítku, některé i celosvětově,“ uvedl v pondělí Google. Závazek firmy změnit praktiky ohledně reklamy platí pouze ve Francii. Může se z něj stát ale vzor, jak by firma mohla nakládat s podobnými stížnostmi vydavatelů v jiných zemích, uvedl list The Wall Street Journal (WSJ).

„Google se choval při upřednostňování své vlastní reklamy úplně stejně ve Francii jako v Česku, nebo jinde ve světě. Jediným důvodem, proč neplatí Google pokutu také do českého státního rozpočtu, je proto především dosavadní nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud bychom srovnávali velikosti trhů podle hrubého domácího produktu (HDP), tak v Česku by srovnatelná pokuta musela být stanovena v řádu desítek až stovek milionů Kč,“ sdělila ČTK Unie vydavatelů. 

„Poškozenými přitom nejsou pouze spotřebitelé v členských zemích EU, ale především všichni vydavatelé, kteří o přímou inzerci od zadavatelů on-line reklamních kampaní dlouhodobě přicházejí, neboť ti byli donuceni chováním společnosti Google přesměrovat své inzertní mediální investice právě ke společnosti Google,“ uvedl k případu výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach. 

Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se postupem Googlu nezabýval a neobdržel ani žádný podnět, který by na něj upozorňoval, uvedl v prohlášení pro ČTK předseda ÚOHS Petr Mlsna. Upozornil, že francouzský případ je unikátní, protože zde byly poprvé posuzovány algoritmické procesy využívané digitální platformou a vyhodnocen jejich dopad na hospodářskou soutěž. 

„Úřad se nyní bude informovat o detailech případu a bude sledovat, zda společnost Google upraví v souvislosti s tímto případem svou obchodní politiku i v ostatních členských státech EU,“ uvedl Mlsna. Úřad si je podle něj dobře vědom síly digitálních platforem a aktivně se účastní příprav nové unijní legislativy, která má právě digitální trhy a služby regulovat.

Logo společnosti Google před kanceláří v Číně.
Google.

Mateřská společnost Googlu, firma Alphabet, měla v letošním prvním čtvrtletí tržby 55,31 miliardy dolarů (1,16 bilionu Kč). Hlavní podíl na tom měla právě internetová reklama. Alphabet čelí soudním sporům kvůli porušování pravidel hospodářské soutěže ve více zemích.

Rozhodnutí francouzského úřadu představuje podle agentury Reuters pokus vrátit rovnováhu do boje o reklamu na internetu. Mělo by pomoci vydavatelům, kteří z reklamy těžili v době před rozšířením internetu a o své příjmy přišli, když začal sílit vliv Googlu a Facebooku. Úřad zároveň uvedl, že jeho rozhodnutí otevírá cestu vydavatelům, kteří se cítí Googlem poškozeni. Nyní se na firmu mohou obracet se žádostmi o odškodné.

Antimonopolní úřad ve Francii zjistil, že reklamní server Googlu poskytoval výhody své vlastní službě AdX před službami konkurenčních podniků v nákupu a prodeji reklamních ploch na internetu. Server z minulosti známý jako DoubleClick for Publishers (DFP) využívá většina velkých on-line vydavatelů k prodeji reklamních ploch.

Každá technologická firma stojí podle IT experta Radka Šalomona ze společnosti AD24 v určitý moment svého růstu a vývoje před výzvou, jak naloží s možnostmi, které jí dává složitá, mocná a velmi často neprůhledná technologie, která pohání její vlastní růst a rozvoj. „Google se s touto výzvou popasoval způsobem, který zpětně můžeme hodnotit známkou nedostatečně. Neodolal vábení a stihl jej trest. 

Francie je známá tvrdou politikou v ochraně svého vlastního trhu a svých vlastních zájmů. Reklamní byznys, ať už on-line nebo ten v reálném světě, je vždy postaven na důvěře všech zúčastněných stran, a proto je důležité snažit se o maximální transparentnost,“ sdělil Šalomon.

Pokuta od francouzského úřadu je nejnovějším pokusem ze série snah evropských zemí zasáhnout proti tržní síle velkých amerických firem. Minulý týden začal německý antimonopolní úřad vyšetřovat podmínky fungování služby Google News Showcase, v rámci které Google platí médiím za zobrazování jejich zpravodajského obsahu. Provozovatele sociální sítě Facebook pak EU a Británie vyšetřují ohledně zacházení s některými informacemi od inzerentů.

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Sídliště Ploužnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Oficiálně nejchytřejší Čech nepůsobí jako robot, nechrlí ze sebe tisíce... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Kde nejlépe nakoupit občerstvení na oslavu? Redakce testovala Ovocný Světozor
Kde nejlépe nakoupit občerstvení na oslavu? Redakce testovala Ovocný Světozor

Plánujete narozeninovou, svatební nebo dětskou oslavu a dorazí k vám desítky lidí? Nebo si chcete užít klidné rodinné oslavy v kruhu nejbližších?...