Sněmovnou koluje pozměňovací návrh k zákonu o silniční dopravě. Kvůli pádu vlády má však nejistou budoucnost.
NOVELA ZÁKONA O SILNIČNÍ DOPRAVĚ
|
Poslanci aktuálně projednávají novelu zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje některá pravidla pro provozování klasické taxislužby. Poslaneckými kluby ale zároveň obíhá pozměňovací návrh, který naopak staví sjednání odvozu prostřednictvím mobilní aplikace na úroveň smluvní přepravy, a tím legalizuje činnost Uberu. Taxikářské společnosti proto plánují do 10. května podat vlastní protinávrh.
Komplikovaný život Uberu má od základu změnit věta: „Za přepravu na základě předchozí písemné smlouvy dle § 21 odstavce 4 se vždy považuje i přeprava na základě předchozí objednávky učiněné prostřednictvím softwarové aplikace.“
To znamená, že by vozidla v mobilní aplikaci nemusela být označena a nemusela by ani být vybavena taxametrem. Přesně v souladu s filozofií Uberu, který takto v Praze už tři roky funguje. Všechno, od určení trasy přes zúčtování až po zaplacení probíhá prostřednictvím jeho aplikace.
‚Mafie‘ v českém Uberu. Mobilní aplikaci zneužívají novodobí vykořisťovatelé |
Poslední překážku – odbornou způsobilost, která se u řidičů Uberu na rozdíl od běžných taxikářů nepřezkušuje – ruší hned další část dokumentu, který mají LN k dispozici.
Podle té by řidič, který vykonává pouze přepravu na základě předchozí smlouvy, nebyl povinen skládat zkoušku. Jinými slovy, aplikace využívá GPS navigaci, a tak není potřeba znát místopis.
„Mohlo by se zdát, že to uvolní ruce i nám, ale není tomu tak. Zničí to trh, nikdo už nebude chtít být taxikář. Nebude žádná kontrola, protože v zákoně chybí povinnost předávání dat z platforem finanční správě,“ vysvětluje Ondřej Krátký, spoluzakladatel české aplikace Liftago. Ta funguje podobně jako Uber, ovšem využívá pouze licencované řidiče.
Taxikářská lobby má o budoucnosti osobní přepravy vlastní představu. Chce, aby i vozy jezdící na platformách typu Uber byly označeny jako taxi a měly taxametr, k čemuž byl startup donucen například v Berlíně.
Nejednoznačná podpora
„Všichni máme své mobilní aplikace, to už dnes není žádná zvláštnost. Tak proč by měla pro každou z nich platit jiná pravidla?“ diví se majitel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. „Ujednání o smluvní dopravě v zákoně vzniklo původně kvůli odvozům na svatbu a podobně. Podmínka písemné smlouvy tam je zcela úmyslně, aby se toho nedalo zneužívat,“ dodal Kvasnička.
Návrh na legalizaci Uberu, o kterém se zatím ve sněmově diskutuje spíš neoficiálně, to odůvodňuje usnadněním pro ty, kteří si chtějí přivydělat. Setkává se však s rozporuplným přijetím. Pro jsou spíš opoziční poslanci.
„Ještě jsme o tom nejednali. Sdílenou ekonomiku obecně podporujeme, tudíž pokud to bude splňovat určité parametry a zachová rovné podmínky na trhu, můžeme se o podpoře bavit,“ uvedl například předseda poslaneckého klubu TOP 09 Michal Kučera.
Obecnou podporu deregulaci nicméně v nedělním pořadu Otázky Václava Moravce vyjádřil i ministr průmyslu Jiří Havlíček.
Nakloněn uvolnění poměrů naopak není odcházející ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Do novely zákona bych nezasahoval. V případě takovéto úpravy bychom totiž museli deregulovat celou taxislužbu,“ soudí Ťok.
Novelu má podle programu projednat na konci května sněmovní hospodářský výbor. Zda k tomu ovšem skutečně dojde, je po úterním oznámení demise vlády nejisté.