Na úvod je třeba říct důležitou věc: trasa z Prahy do Litoměřic (a dále do Drážďan) Vražkovem téměř jistě nepovede. Tvrdí to nejen starostka, ale i zástupci ministerstva dopravy. Navíc jde o projekt, který bude hotový nejdříve v roce 2030.
Navzdory tomu je více než třetina obce, o zhruba čtyřech stovkách obyvatelích, od roku 2011 ochromená stavební uzávěrou. Tedy zákonnou ochranou, která má zamezit jakýmkoliv komplikacím pro vznik staveb, jako jsou dálnice, trasy metra či právě železnice.
STAVEBNÍ UZÁVĚRA
|
Lidem z Vražkova, který leží v těsné blízkosti památné hory Říp, uzávěra hodně znesnadnila život. Cena jejich nemovitostí prudce spadla. Třeba majiteli pozemku v proluce ze dne na den změnila stavební parcelu na téměř bezcennou zahradu. Několik let se snažil pozemek prodat. Podařilo se mu to až za několik let, mimo jiné díky ochotě ministerských úředníků přimhouřit oko při povolování výstavby na parcele.
„Ministerstvo slíbilo, že pokud to nebude zlaté vejce, jak oni říkají, tedy ne dům za patnáct milionů, ale normální domek, tak ho tam povolí. Ale táhlo se to tři nebo čtyři roky,“ povzdychla si starostka Vražkova Jaroslava Smetanová (ČSSD).
V případě pozemků ve stavební uzávěře nestačí získat klasické povolení od stavebního úřadu.
„Všechno, co si občané chtějí vybudovat na stavební povolení, musí na stavební úřad do Roudnice. Tam se pak dotazuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a pak to jde ještě na ministerstvo dopravy. A zpět. Je to strašné kolečko,“ popsala úřednický maraton starostka Smetanová.
Připouští, že někteří úředníci z ministerstva dopravy vycházejí lidem v obci vstříc a jejich žádosti ochotně postrkují dál. Nic to ale příliš nemění na tom, že se stavební aktivita lidí ze zasažené třetiny obce prakticky zastavila. Jsou otrávení.
Vždyť komplikované svolení je potřeba získat na běžné aktivity majitelů, jako je třeba stavba garáže nebo zateplení domu.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Otevření trati je v plánu až na rok 2030. Pravděpodobně podle starostky povede mezi stávající regionální tratí a kopcem Vínek, jen asi padesát metrů od prvních domů. Nebude však potřeba žádný z nich zbourat, a proto Jaroslava Smetanová považuje uzávěra za zbytečnou.
„Trasa vysokorychlostní tratě určitě přes stávající zástavbu obce nepovede, ale územní ochrana vyplývá z ochranného pásma, které sledují Zásady územního rozvoje Ústeckého kraje (dokument nadřazený územnímu plánu – pozn. red.) . Budeme společně se SŽDC podnikat kroky k tomu, aby tento stav již dlouho netrval a občané mohli činit standardní kroky spojené s povolovacími procesy podle stavebního zákona,“ vzkázal mluvčí resortu dopravy Zdeněk Neusar.
SUPERVLAKY
|
Úřady nyní pracují na studii proveditelnosti, která by měla dát projektu ekonomickou tvář. Vyjasnit by se měla i otázka přesného vedení trasy.
O kompenzaci pro lidi postižené nepříjemnou stavební uzávěrou ministerstvo dopravy neuvažuje. Jeho lidé však slibují, že se alespoň pokusí zkrátit dobu, po níž budou omezení platit.
„Stavební uzávěra trvá do doby realizace stavby. V tomto případě očekáváme její zahájení zhruba kolem roku 2025, tedy minimálně dalších deset let pro místo, kde stavba skutečně vznikne. Aby nebylo paralyzováno široké území tak dlouhou dobu, chceme do tří let území se stavební uzávěrou zúžit,“ přislíbil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
Určitou frustraci lidí z Vražkova prohlubuje ještě jedna věc: zhruba dvě stě metrů od prvních domů vede dálnice D8, u níž chybí protihlukové stěny. Vysokorychlostní trať má vést ještě blíže a podle všeho na valu, nikoliv v tubusu.
Anketa
Věříte, že Česko bude mít v roce 2030 vysokorychlostní tratě?