130 let

Diskuze

Čecháčci versus snobové u maturit

Státní maturita očima čerstvého absolventa, který je s hrstkou dalších studentů unikátní tím, že ji neabsolvoval.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jhx

7. 7. 2012 12:50
Státní maturity....
No, myslím si ,že to celé je trošku humbuk...Pochopitelně, jsou zarytí odpůrci státních maturit (proč asi?) a jsou i jejich obhájci (proč asi?). Tedy myslím, že ukončení stření školy s maturitou by mělo být završeno nějakou oficiální státní zkouškou....tedy zkouškou s garantovnou úrovní. Jen se podívejme, jak je garantovaná tzv. státní zkouška k vydání řidického průkazu....těch skandálů a podvodů kolem. Jestliže mnozí poslanci a zastupitelé jsou puzeni touhou získávat různé glejty...tu Univerzita J.A.komenského, tu Englišova vysoká škola nebo PF v Plzni, tak asi všichni chápeme, že neexistence státních ověřitelných zkoušek je generována právě z tohoto politického marazmu. Maturoval jsem i obhajoval diplom ještě v dobách tzv. tuhého socializmu. Až na tu M-L pavědu, která byla stěžejním předmětem na všech vzdělávacích stupních v různé formě, si nemohu stěžovat na nízkou úroveň pedagogů už proto, že museli nahrazovat nedostatek dobrých učebnic ( a ty dnes také nejsou) svým výkladem a přípravou. Pro dnešní studenty:   maturita byla celostátní,  témata a příklady,  se vyhlašovaly úderem zahájení písemné zkoušky rozhlasem...a poté bylo celé hodnocení na komisi a učitelích dané školy. Je zajímavé, že i tehdy existovala gymnásia s perfektní pověstí i SPŠ, které daly studentům mnohdy víc než později vysoké školy daného zaměření. A tak i tento značně primitivní oranizační přístup fungoval drahná léta bez dopadu na kvalitu vzdělání. To tedy k tomu, zda nějakou formu státní maturity ano či ne. Dnešní státní maturita vznikla v podmínkách podle mě předem připravovaného tunelu IT firem a tiskáren, které si zbytečně přiživují na jakýchsi podivných vyhodnocovacích programech, webových aplikacích a použití sítě ke zvládnutí toho, co dříve celkem v pohodě zvládli pedagogové oněch škol..... a nezávislost byla zajištěna přítomností pedagogů cizích ústavů, nevím, zda to bylo každý rok stejně a nebo se to nějak měnilo, ale rozhodně by si ta komise netroufla nechat projít někoho, byť by měl za sebou třeba tlačenku z ÚV KSČ....to už když, tak se to muselo udělat úplně jinak, ale ne při veřejné maturitní zkoušce, kam mohl přijít kdokoliv. Takže si dovolím tvrdit, že organizace jako CERMAT a jí podobné jsou jen nástrojem, jak úspěšně odklánět peníze ze státního rozpočtu za věci naprosto nepotřebné k zajištění standardní úrovně středoškolského vzdělání v naší zemi. O tu úroveň totiž jde, jak je vidět v našem pojetí maturit, až na posledním místě.  A taky tvrdím ,že úroveň vzdělanosti tohoto národa byla v dobách před rokem 89 mnohem větší a nepotřebovali jsme k tomu ty stupidní americké způsoby anonymního testovaní, které se tak po roce 89 v téhle kulturní zemi šíří jako černý mor. Problém našeho školství je, že se z něj stal na pozadí veliký byznys se službami a to je ten hrob....od akce Internet do škol až po současný stav státních maturit. A ještě malá poznámka k těm různým diplomům.....jak maturitní vysvědčení a nebo akademický diplom jsou snad státní listinou , tak proč když je dnes možné odejmout řidičský průkaz za falšování zkoušek, není možné odejmout vysvědčení či diplom za prokazatelné falšování průběhu studia a výsledných prací. Nezávidím situaci poctivým studentům PF v Plzni jejich situaci, do které je dostali jak představitelé veřejné správy a poslanci, kteří si různě usnadňovali získání akademických diplomů  a jen by mě zajímalo, zda za tento stav, který je možné chápat jako padělání a pozměňování veřejné listiny, čelí někdo trestnímu oznámení....a souhlasím ,že by ti současní poctiví studenti z ulice měli mít právo tu školu dodělat a posléze by měla být tato fakulta zrušena bez náhrady a s ní i jiné podivuhodné VŠ s pochybnými majiteli a financováním . Mít akademický titul je nová móda bývalých veksláků s nedokončenou pátou třídou ZDŠ...viz onen vtip o titulu CSc ( tedy celkem spokojený cikán, dnes PhD).... kdyby se u nás udělovali šlechtické tituly, tak je už každý poslanec a nebo starosta minimálně baron...)). Udělejme si tedy jasno, co je to ta úroveň vzdělání na různých stupních, dělejme průzkumy, jak na které škole na tom žáci jsou (kvalita žáka totiž záleží na kvalitě školy) a celý způsob státních maturit udělejme co nejjednodužší .  Ministerstvo školství má tuším veliký počet tzv. "kancelářských krys", které se mohou na konci roku do procesu maturit zapojit bez nutností objednávat lužby firem mimo. A možná ,že pak zbyde hromada peněz na platy učitelů, vybavení a i  ta otázka placeného studia bude celkem bezpředmětná ( stejně si jen myslím, že to je lobby soukromých škol, které dnes nemají dostatek zájemců o placené stuidum a tak se snaží svou pozici vylepšit tím, že zhorší dostupnost vzdělání na státních školách zavedením studijních poplatků a tím se ta nevýhoda zvrátí v jejich prospěch). A nakonec k pisateli tohoto článku....jestli si hochu myslíte, že studium na cizí škole a i případný diplom z Harvardu vám zajistí automatiky dobrý flek, tak žijete na jiné planetě....jelikož všechny ty dobré fleky ve státní správě a administrativních složkách organizací a i soukromých firem jsou hlídány pro rodinné příslušníky, známé a milenky současných vedoucích pracovníků bez ohledu na dosažené vzdělání, tedy pokud se nehodláte živit jako špičkový vědec....tak jen s chutí do dalšího studia. 
0 0
možnosti

Screamgirl18

29. 6. 2012 8:39
nechápu
nějak nechápu, jak může státní maturita srovnávat všeobecná gymnázia se středními odbornými školami. na gymnáziu se předměty jako ČJ, dějepis nebo matematika probírají do podrobna - vzhledem k předpokladu, že studenti mají zájem o další studium na vysoké škole. na SOŠ se probírají více (překvapivě?) odborné předměty, na ČJ jsou vyhrazeny 3 hodiny týdně (2 hod. mluvnice a 1 hod. literatura). na matematiku jsme měli 2 hod. týdně (a žádný seminář).státní maturity jsou potřeba, ale chtělo by vzít na zřetel tyto zásadní rozdíly: gymnázia vs. SOŠ
0 0
možnosti

Malcolm De Serenity

25. 6. 2012 18:43
Trochu Vás opravím, web
Trochu Vás opravím, web novamaturita.cz nabízí už několik let materiály na přípravu. Jinak samozřejmě učitelé se účastnili příprav na státní maturitu několik let. Další věc je, že státní maturity obsahují minimum znalostí, které by studenti měli znát, takže stačí, aby byl učitel schopný a probral běžné učivo střední školy...
0 0
možnosti

Martinchasak

25. 6. 2012 17:57
Je to v přípravě
Ano, jistě vaše zkouška asi je náročnější. Ale je třeba brát zřetel na fakt jak jste k tomu připravován. Jestliže učitelé na středních školách prakticky nevědí jak připravit studenty tak je to náročné pro obě skupiny, zatímco  u vás na škole jede tento zaběhlý systém už kolik let, a řek bych že více méně stejně.  A otázka financí je to taky. Sám jsem se hlásil na prestižní školu soukromou, kam jsem se dostal ale výše školného mi nedovolilo studovat tuto školu. 
0 0
možnosti

Ivi.Lukasova

25. 6. 2012 10:11
Omlouvám se za dvojitý
Omlouvám se za dvojitý příspěvek...
0 0
možnosti

Malcolm De Serenity

24. 6. 2012 19:06
Působí to na mě, že celým
Působí to na mě, že celým článkem co nejvíce zvyšujete prestiž Vaší  vlastní zkoušky a záměrně děláte z hodně lidí idioty. 1) přidávání komentáře náhodných lidí do článku je manipulativní. Zvlášť když autoři komentářů nevypadají, že o situaci něco ví a zároveň píší jací jsou "borci" 2) ad Obtížnost - pokud píšete článek, zjistěte si fakta: - stížnosti nebyly na délku ani čas u slohových prací - slohová práce vyšší úrovně se píše 110min - slohová práce má minimální délku 220 slov, se všemi úkoly a znaky, které jsou v zadání, na čemž prolítlo nejvícl idí. 3) ad plagiátorství - bohužel, státní maturity nebyly kontrolovány a stejné slohové práce jsou jen špička ledovce - studentům většinou nikdo nekontroloval pomůcky, stalo se i že nekontroloval přesný čas zoušky a opisování, bohužel. 4)- stížnosti na stres jsem zaznamenal minimálně a rozhodně to nebylo koncipováno tak, jak to podáváte vy - šlo o to, že test byl chybný, obsahoval několik úloh, které nesplňovaly časovou náročnost testu - a když dochází čas rychleji, než by měl, tak se většina lidí podvědomě stresuje.   - Kdyby nefňukali předčasně, dá se silně pochybovat, že by CERMAT vůbec harmonizaci takto provedl, například několik úloh bylo vyřazeno až po kritice expertů, kteří je identifikovali jako vadné - bez toho by se sotva nějaké úlohy vyřadily.   - čekat na výsledky zkoušek? víte vůbec, že výsledky se měly poprvé některým studentům dostat do rukou až před skládáním ústních zkoušek? 5) Srovnáváte název vaší eseje s názvem nejhloupějšího tématu, co byl v nabídce základní verze. (a třeba byste zrovna na něm propadl, kdoví ;) ) tzn. opět si "honíte ego" :) 6) slohové práce jsou hodnoceny hodně objektivně, nedovedu si představit, jak by měly být hodnoceny objektivněji - ale určitě znáte seznam, podle kterého se práce hodnotí? 7) infrastruktura a systém zkoušek je to nejhorší, co na momentálních maturitách je. jsou opravovány pomalu, nestíhá se, logistika udělala několik chyb a slohy se opravily o 4 dny později, v době, kdy někteří už měli dělat zkoušky na VŠ a mít maturitní vysvědčení. CERMAT se studenty nekomunikuje a pokud ano, protiřečí si a často informuje mylně. 8) podle zbytku odstavce soudím, že jste se setkal jen s hloupějšími Čechy, nebo to říkali s nadsázkou. Příště se tak nesoustřeďte na to ukázat, jak hrozně "náročné" to máte Vy oproti ostatním a jak hrozně jsou češi hloupí oproti Vám.. to může jen vypovídat o Vašich známých a o Vás:)
0 0
možnosti

Keram

24. 6. 2012 11:40
Problém náš? Národní fetiš?
Problém náš? Národní fetiš? Vy asi opravdu nevíte jak je to na západ o nás.Vy co se v podstatě modlíte v článku k západu, by jste si měl zjistit jaká je situace na západě. O problémech s VŠ v Anglii radši ani nemluvě.
0 0
možnosti

24. 6. 2012 8:25
Po přečtení
Vašeho článku jsem si vzpomněla na jednu zajímavou situaci. Jednou jsem šla s přítelkyní po Praze, a mluvila jsem střídavě anglicky (s ní) a česky (do telefonu). Ve chvíli, kdy jsem skončila telefonní hovor a kamarádka se mne zeptala, zda si vzpomínám na cestu k jistému obchodu, přistoupil k nám nějakým mladý muž a zcela ignorujíc mne, začal jí tu cestu vysvětlovat :-). Zřejmě s utkvělou představou, že on je široko daleko jediný, kdo mluví anglicky, a kdo se vyzná. Situace velice nečekaná, a trapná až  k smíchu - jinak se zareagovat nedalo. Připomínáte mi toho mladého muže, pane Zelenko.Všichni ostatní jsou blbí, že? Snad vás to brzy přejde, jinak se stanete často komickou figurkou :-)
0 0
možnosti

Zelenkapcz

24. 6. 2012 10:51
Ale ne...
 …všichni ostatní přece nejsou blbí, a Vy určitě už vůbec ne, když umíte anglicky popsat, jak se dostat do obchodu ;-) A ten pán chtěl Vaší kamarádce zřejmě jen pomoct, třeba se mu líbila, tak se mu za to nesmějte… PZ
0 0
možnosti

Ivi.Lukasova

23. 6. 2012 23:57
Po přečtení Vašeho článku
Po přečtení Vašeho článku bych Vám chtěla poblahopřát k IB programu. Vypadá opravdu zajímavě. O IB jsem se dozvěděla až z Vašeho článku, pokud má takovou perspektivu, tak jen s chutí do toho a hurá do zahraničí.  Prestižní, státní, soukromé školy?! V tom máte trošku hokej. V dnešní době je důležité mít papír (diplom), ale důležitější jsou pro praxi vaše zkušenosti, schopnosti a dovednosti. Vystudovala jsem UHK, zda je prestižní nebo ne netuším, podle fungování studijního a Fisu  bych řekla, že se jednalo spíše o klasiku. (i když jsem zaslechla, že stále zlepšují :) ) Získala jsem titul, co s tím? Na pohovoru si vždy udělali čárku, že mám diplom a prošla jsem do dalšího kola. A v zahraničí? Tam to bylo stejné, prohlédli si diplom, co přesně jsem vystudovala (dodatek diplomu) a to bylo vše. Pak už sledovali a pořád sledují, jestli jsem dobrá nebo ne...Že jsem nestudovala v zahraničí? Že jsem nestudovala Karlovku (ta je ve světě přece jen známější?) To tady nikoho moc nezajímá. Na závěr si neodpustím poznámku: většinou je lepší psát o něčem, co jsem sám zažil...heslo piš a mluv jen o tom, co skutečně znáš, je tu na místě. Váš článek na mě působí zvláštně. I když musím ocenit, že jsem získala nové informace ohledně IB. Hodně štěstí v dalším studiu. I.L.  
0 0
možnosti

Zelenkapcz

24. 6. 2012 10:40
re
 Výsledky IB budou sice až za dva týdny, přesto díky! Ano, praxe a schopnosti jsou často důležitější, než diplom. Problém bych viděl v devalvaci vysokoškolských titulů v téhle zemi; diplom má tolik lidí, že už jednoduše není zárukou toho, že zaměstnavatel bude s tím člověkem plně spokojen. Sbírání titulů je nějaký náš národní fetiš, podobně jako třeba chození na houby ;-)Tenhle článek se o žádný objektivní pohled ani nepokoušel, spíš jsem se snažil shrnout dojmy svoje a dojmy lidí, mezi kterými jsem se dlouho pohyboval, v tom Vám asi přišel zvláštní. Jsem ale rád, že jste se díky němu aspoň dozvěděla nové věci!Hezký den a mnoho úspěchů!Petr Zelenka
0 0
možnosti

Luc.Mezul

23. 6. 2012 18:02
Je prestižní v rámci ČR :D
Je prestižní v rámci ČR :D Nevím, na co by mi můj obor byl v zahraničí nebo na co bych v zahraničí studovala tento obor, když ho nemůžu uplatnit v ČR :D
0 0
možnosti

24. 6. 2012 7:43
Nevím, jak často čtete ČP,
ale výbornou pomůckou v orientaci o "prestižnosti" českých VŠ je důkladná analýza SVP PF UK (zde), kterou ve svém článku (zde) stručně rozebral a vlastně široce zpropagoval pan Rychlík. 
0 0
možnosti