130 let
Elektromobil Škoda Citigo iV.

Elektromobil Škoda Citigo iV. | foto: ČTK

Německá verze šrotovného je pouhou dotací

  •   17:51
Výraznější podpora od německé vlády se bude týkat jen elektromobilů. Namísto aby šrotovné zlevňovalo již tak cenově dostupná auta, nastartovalo poptávku a pomohlo ze silnic dostat stará auta s vysokými emisemi, připravilo Německo zelený paskvil.

V rámci snahy o podporu automobilového průmyslu to chvíli vypadalo, že v Německu bude zavedeno šrotovné, finanční bonus od státu, který získá zákazník při koupi nového auta a odevzdání starého k ekologické likvidaci. Jenže namísto aby Německo zopakovalo schéma, jež si mnohé státy vyzkoušely už v minulé ekonomické krizi, volí cestu, která velkou podporou nebude. Šrotovné samo není ideální řešení. Jeho pozitivní efekt po finanční krizi z roku 2008 se v mnohém nepodařilo prokázat.

Automobilkám sice pomohlo nastartovat v určitou chvíli poptávku, jenže pak přišel pokles, nebo spíš nepřišel růst, který by jinak nastal. Lidé si nakoupili auta v době šrotovného a o pár let později, kdy by své vozy měnili tak jako tak, už k tomu důvod neměli. Na druhou stranu lze uznat, že šrotovné nejspíš žádné větší škody v ekonomikách evropských zemí nenapáchalo, podpořilo v kritickou dobu zaměstnanost, proto se dá pochopit, že se jeho myšlenka opět objevuje. Nynější situace je navíc možná šrotovnému ještě více nakloněna než ta v roce 2008.

Nikoli podnikatelé a firmy

A to proto, že propad prodejů i výroby byl u automobilek okamžitý a drastický a automobilky v současnosti zároveň čelí i dalším potížím, především s emisními předpisy. Takže rychlá cesta, jak jim momentálně pomoci k zlepšení finanční bilance, se nabízí. Že s takovou myšlenkou přišlo v současnosti v Evropské unii mezi prvními Německo, asi nepřekvapí. Jeho průmysl je na automobilovém odvětví založen velmi silně, takže chuť jej nastartovat je logická. Automobilky nebudou muset (tak moc) propouštět, prodají nějaká auta, a třeba tedy i něco vydělají a zaplatí státu daň z příjmu.

Německo nezavádí šrotovné. Plošně na čas sníží DPH o tři procentní body, ale jen u aut s emisemi do 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To mírně zlevní některá auta spotřebitelům, ale nikoli podnikatelům a firmám, kteří jich nakupují většinu.

Takže finanční investice se státu plus minus (teoreticky) vrátí. V Česku také není důvod si na zavádění šrotovného u sousedů stěžovat, protože i našim automobilkám by mohla, vzhledem k významu německého trhu, taková věc pomoci i bez domácího šrotovného (kterého jsme se nikdy nedočkali). Teoreticky. To pokud by Německo zavedlo skutečné šrotovné, při kterém by zákazníci dostali jakžtakž svobodnou volbu při výběru auta. Jenže k ničemu takovému nedojde.

Především, Německo nezavádí šrotovné. Plošně na čas sníží DPH o tři procentní body, ale jen u aut s emisemi do 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To mírně zlevní některá auta spotřebitelům, ale nikoli podnikatelům a firmám, kteří jich nakupují většinu. A výraznější podpora, již německá vláda přichystala, se bude týkat jen elektromobilů. A nepůjde o nic jiného než o prachsprostou dotaci. V rámci nového stimulačního balíčku totiž vláda zvedá dotaci na nákup elektromobilu z původních tří tisíc na šest tisíc eur.

Drahé řešení

Výrobce je k tomu povinen poskytnout slevu dalších nejméně tří tisíc eur, takže zákazník nakonec dostane nový elektromobil se slevou devíti tisíc eur. Dotace ovšem platí jen pro auta s cenou pod 40 tisíc eur, takže z hlediska elektromobilů pro poměrně omezené portfolio, jelikož řada vozů s čistým elektropohonem je pořád hodně drahá. Taková podpora se zástupcům německého autoprůmyslu vůbec nelíbí a není divu. Nikomu totiž v praxi nepomůže a svým způsobem podpoří určitou nevraživost vůči protežovaným elektromobilistům.

V Německu loni tvořila elektroauta jen 1,8 procenta trhu s novými vozy. I kdyby nová zdvojnásobená státní dotace zvedla prodej elektromobilů třeba trojnásobně, autoprůmyslu to nic nepřinese. Obzvlášť když v rámci dotací musí automobilka obětovat na takovém vozu marži. Automobilky v rámci dotačních schémat nic nevydělají a propouštění také nestopnou. Elektroauta, která tvoří jen malou část výroby, a výrobně jsou navíc na lidskou práci méně náročná, pracovní místa ve zbytku odvětví nezachrání.

Některé elektrovozy dotace sice zlevní zhruba na úroveň jejich sourozenců se spalovacími motory, ale i v tom případě se najde dost zákazníků, pro které elektromobil a jeho specifika nebudou vhodným řešením. Navíc to bude řešení nadále drahé.

Navíc jaký bude dopad aktuálních opatření na životní prostředí? Stará auta ze silnic nezmizí, přibude pár čistých elektromobilů. V Německu se ročně prodá přes 3,5 milionu aut. I kdyby elektromobily tvořily deset procent z tohoto objemu, nebylo by lepší, kdyby šrotovné pomohlo mezi těmi 3,5 milionu prodat vysoký podíl moderních aut s nízkými emisemi? Hybridy, úsporná moderní auta? Auta lidová, která budou jejich majitelé využívat jako současné vozy relativně dlouho?

Některé elektrovozy dotace sice zlevní zhruba na úroveň jejich sourozenců se spalovacími motory, ale i v tom případě se najde dost zákazníků, pro které elektromobil a jeho specifika nebudou vhodným řešením. Navíc to bude řešení nadále drahé. I relativně bohatí Němci teď možná budou šetřit a auto – byť s velkou slevou, ale s cenou v rozmezí 25 až 30 tisíc eur – pro ně bude drahé.

Namísto aby šrotovné zlevňovalo již tak cenově dostupná auta (třeba s cenou okolo 20 tisíc eur), nastartovalo poptávku a pomohlo ze silnic dostat stará auta s vysokými emisemi, je tu zelený paskvil, který nejen nepomůže průmyslu a zaměstnanosti, ale ani nesníží emise z dopravy.

Autor: Luděk Vokáč